PRECEPTORY AND THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN OBSTETRIC NURSING RESIDENCES: INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2023v13i86p12494-12507

Keywords:

Preceptoria, Enfermagem Obstétrica, Capacitação Profissional, Educação em Enfermagem, Educação de Pós-Graduação em Enfermagem.

Abstract

Objective: Todes cribeevidenceonpreceptorshipandtheteaching-learningprocessduringthe lato sensu postgraduatecourse, summarizingcontributionstomidwifery in residency.Method: Integrative review in the BDENF, MEDLINE and LILACS databases, in English, Portugueseand Spanish, in thetimelinefrom 2016 to 2022.Results: Ofthequantitativeof 264 articles, 23 productionsweresuitable for the review. The challengesendorsedwithinpreceptorship in othernursingspecialties are thesame as preceptorship in obstetricresidency. Data interpretationgenerated: Preceptorship: opportunitytoreconciletheoreticalandpracticalknowledge; Need for pedagogical training for preceptors; Preceptorship as a link betweenteaching-service-community.Conclusion: The Brazilianscientificscenarioofnursinglacksstudiesonthesubjectwith a propositionalandinterventionalfocus. It isimperativethatobstetricresidencyprogramsequiptheirpreceptorswithpedagogical training, waystodealwith stress, institutionaland financial supportfromthe core ofhealthprojectsandprograms.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.459, de 24 de junho de 2011. Institui, no âmbito do Sistema Único de Saúde - SUS - a Rede Cegonha. Diário Oficial da União nº 121, 2011

Araújo JAD, Vendruscolo C, Adamy EK, Zanatta L, Trindade LDL,Khalaf DK. Estratégias para a mudança na atividade de preceptoria em enfermagem na Atenção Primária à Saúde. RevBrasEnferm. 2021;74(sp. 6):e20210046.

Lima GPV, Pereira ALF, Correia LM. Ensino em serviço de residentes de enfermagem obstétrica na perspectiva da preceptoria. Cogitareenferm. 2019;24: e59971.

Silva GF, Moura MAV, Martinez PA, Souza ÍEDO, Queiroz ABA, PereiraALDF. A formação na modalidade residência em enfermagem obstétrica: uma análise hermenêutico-dialética. Esc. Anna Nery Rev. Enferm. 2020;24(4);e2019038.

Fordham W. Does Nurse Preceptor Role Frequency Make a Difference in Preceptor JobSatisfaction?.J Nurses Prof Dev. 2021;37(4):192-9.

Mendes KDS, Silveira RCCP, Galvão CM. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enferm. 2008;17:758-64.

Ursi ES, Galvão CM. Prevenção de lesões de pele no perioperatório: revisão integrativa da literatura. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2006;14(1):124-31.

Melnyk BM,Fineout-Overholt E. Evidence-basedpractice in Nursing& Healthcare: aguidetobestpractice. 4nd ed. Philadelphia (US): WoltersKluer; 2019.

Manhães LSP, Melo Tavares CM, Ferreira RE, Marcondes FL, Silveira PG, Lima TO. Conhecimento experiencial de preceptores de residência de enfermagem: um estudo etnográfico. OBJN. 2017;16(3):277-88.

Velôso RBP, Fernandes JD, Silva RMDO, Cordeiro ALAO, Silva GTRD, Silva EAL. Contribuições do Programa de Educação pelo Trabalho aos preceptores da Atenção Primária à Saúde. RevEscEnferm USP. 2019;54: e03596.

Pacsek RS, Alexandre EM. Preceptoria em enfermagem em um serviço público de saúde. Revenferm UFPE online. 2019;13:e242697.

Chen F, Liu Y, Wang X, Dong H. Transitionshock, preceptor supportandnursingcompetencyamongnewlygraduatedregistered nurses: A cross-sectionalstudy.Nurse Educ Today. 2021;102:104891.

Gholizadeh L, Shahbazi S, Valizadeh S, Mohammadzad M, Ghahramanian A, Shohani M. Nurse preceptors’ perceptionsofbenefits, rewards, support, andcommitmenttothe preceptor role in a new preceptorshipprogram. BMC Med. Educ. 2022;22(1):1-9.

Kim HS, Jeong HW, Ju D, Lee JA, Ahn SH. DevelopmentandPreliminaryEvaluationoftheEffectsof a Preceptor ReflectivePracticeProgram: A Mixed-MethodResearch. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2022;19(21): 13755.

Hong KJ,Yoog H. Effectof Nurses’ Preceptorship Experience in Educating New Graduate Nurses and Preceptor Training Courses on Clinical TeachingBehavior. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2021;18(975):1-12.

Ribeiro KRB, Prado MLD, Backes VMS, Mendes NPDN, Mororó DDDS. Ensino nas residências em saúde: conhecimento dos preceptores sob análise de Shulman. RevBrasEnferm. 2020;73(4):e20180779.

Jardim DMB, Viana JX, Rocha RLP, Reis GM. O Programa de Residência em Enfermagem Obstétrica do Hospital Sofia Feldman sob a perspectiva dos residentes: potencialidades e desafios. Saúde Redes. 2021;7(3):55-69.

Alves VH, Pereira AV, Dulfe PAM, Vieira BDG, Silva LAD, Fontoura AMT, Branco MBLR. Preceptoria em enfermagem obstétrica: formação-intervenção no trabalho em saúde. RevBrasEnferm. 2020;73(sp. 6):e20190061.

Carvalho EMPD, Göttems LBD, Guilhem DB. O ensino das boas práticas obstétricas na perspectiva dos preceptores da Residência. Cien Saude Colet. 2022;27:1763-72.

Alhassan A, Fuseini AG, Osman W, Dadinkai IA, Mahama SS. Preceptors' perceptionsofsupport, commitmenttothe preceptor role, andpreferred incentives: A cross-sectionalstudy. Nurse Educ Today. 2022;116:105457.

Wu XV, Chi Y, PanneerSelvam U, Devi MK, Wang W, Chan YS et al. A Clinical TeachingBlended Learning ProgramtoEnhanceRegisteredNurse Preceptors’ TeachingCompetencies: PretestandPosttestStudy.J Med Internet Res. 2020;22(4):e18604.

Dube A,Rakhudu MA. A preceptorship model tofacilitateclinicalnursingeducation in health training institutions in Botswana. Curationis. 2021;44(1):a2182.

Martins LS,Scarcella MFS. Elaboração de projeto pedagógico para preceptoria de enfermeiros em terapia intensiva cardiológica. Nursing (São Paulo). 2020;23(269):4695-8.

Franco ECD, Costa Oliveira VA, Lopes BL, Cunha Avelar V. A integração ensino-serviço- comunidade no curso de enfermagem: o que dizem os enfermeiros preceptores. Enferm. Foco. 2020;11(3):35-8.

Finkler RU, Bonamigo AW. Elaboração de um manual de apoio para preceptores de alunos de graduação na Atenção Primária em Saúde. Saúde Redes. 2019;5(1):25-34.

Carvalho MAC,Guiterrez AC. Quinze anos da Residência Multiprofissional em Saúde da Família na Atenção Primária à Saúde: contribuições da Fiocruz. Ciênc. Saúde Colet. 2021;26(6):2013-22.

Jönsson S,Stavresk H,Muhonen T.Preceptorship as partoftherecruitmentandretentionstrategy for nurses? A qualitative interview study. J. Nurs. Manag. 2021;27(6):1841-7.

Published

2023-06-20

How to Cite

Amaral, E. S., Carneiro, M. S., Rodrigues, D. P., Parente, A. T., Parente, A. do N., Rodrigues , D. M., & Lobato Silva , L. de F. (2023). PRECEPTORY AND THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN OBSTETRIC NURSING RESIDENCES: INTEGRATIVE REVIEW. Saúde Coletiva (Barueri), 13(86), 12494–12507. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2023v13i86p12494-12507

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos