Diagnóstico e intervenção em educação sexual e reprodutiva com adolescentes em situação de vulnerabilidade

Authors

  • Graziela Barbosa Freitas Scoralick
  • Donizete Vago Daher
  • Magda Guimarães de Araujo Faria
  • Irma da Silva Brito
  • Fabiana Ferreira Koopmans
  • Hermes Candido de Paula

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2018v8i45p862-868

Keywords:

Sex Education, Adolescent, Public Health Nursing

Abstract

The purpose of the present study is presenting a social and epidemiological diagnosis of a group of adolescents, based on phases 01 and 02 of the PRECEDE - PROCEED model. Regarding a quantitative-qualitative research of the participatory action research type, in accordance with the PRECEDE - PROCEED model. The first two stages of the method are presented and discussed. Results demonstrated that adolescents amount up to 14,47% of the population, that the poverty incidence is considerable, that there is access to basic health services and education on the local level, in spite of a 17,54% incidence of teenage pregnancy, and that the sexually transmitted diseases most reported in adolescents are Gardnerella and syphilis. Concluded was that the analysis presented corroborated for the need of discussion of diagnostics that permeate the adolescents´ experience, thus contributing to the planning of actions involving health and education sectors in favor of sexual and reproductive health of adolescents, in recognition of present vulnerabilities.

Author Biographies

Graziela Barbosa Freitas Scoralick

Enfermeira. Enfermeira da Estratégia Saúde da Famí­lia no municí­pio de Paraí­ba do Sul – RJ. Mestranda do Programa de Mestrado Acadêmico em Ciências do Cuidado em Saúde da Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). RJ, Brasil. Autor correspondente

Donizete Vago Daher

Enfermeira. Doutora pela Faculdade de Enfermagem da UERJ e pela Escola Superior de Enfermagem de Coimbra – Portugal. Professora Associada da Escola de Enfermagem da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). RJ, Brasil.

Magda Guimarães de Araujo Faria

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem em Saúde Pública da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). RJ, Brasil.

Irma da Silva Brito

Enfermeira. Professora Adjunta e Doutora em Enfermagem da Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Coimbra, Portugal.

Fabiana Ferreira Koopmans

Enfermeira. Docente da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Centro Universitário Augusto Motta. Mestre em Ciências da Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz. Doutoranda em Ciência do Cuidado em Saúde, da Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa, da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). RJ, Brasil.

Hermes Candido de Paula

Enfermeira. Mestre em Saúde da Famí­lia Enfermeiro da Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro. Pesquisador da Fundação Oswaldo Cruz. RJ, Brasil.

Published

2021-01-15

How to Cite

Barbosa Freitas Scoralick, G. ., Vago Daher, D. ., Guimarães de Araujo Faria, M. ., da Silva Brito, I. ., Ferreira Koopmans, F. ., & Candido de Paula , H. . (2021). Diagnóstico e intervenção em educação sexual e reprodutiva com adolescentes em situação de vulnerabilidade. Saúde Coletiva (Barueri), 8(45), 862–868. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2018v8i45p862-868

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos