Perceptions of nutrition undergraduates on professional education in palliative care
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i69p8306-8313Keywords:
Nursing Education, Children's Rights, Hospitalized ChildAbstract
This study aimed to identify the Palliative (are approach in the academic training of Nutrition undergraduates of a federal university in Rio de Janeiro. Methods: This is a qualitative study, carried out in 2018, with undergraduates from the Nutrition Program at the Federal University of Rio de Janeiro, Campus of Macaé. The participants attended a lectured on the subject, performed in a dialogical manner. They then answered a semi-structured questionnaire and it was dane a thematic categorization of the answers. Results: The students reported that Palliative Care was hardly ever addressed during their courses and that expanding discussions on this topic was fundamental for their education. Conclusion: This present study sheds light on difficulties in Palliative Care education, which can be correlated to general gaps in nutrition and health training in Brazil. Curricular revisions are needed to deepen the technical content in the area and naturalize discussions about death in higher education.
References
Academia Nacional de Cuidados Paliativos. Manual de Cuidados Paliativos: ampliado e atualizado. 2 ª ed. Rio Grande do Sul: Solo: editoração e design gráfico; 2012 2. Radbruch L, Lima L, Knaul F, Wenk R, Ali Z, Bhatnaghar S, et ai. Redefining Palliative Care - a New Consensus-based Definition. Journal of Pain and Symptom Management. 2020;60(4):754-64. https:I dai. org/10.1016/j.jpainsymman.2020.04.027 3. Brasil. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Comissão Inter gestores Tripartite. Resolução n º . 41, de 31 de outubro de 2018. As diretrizes para a organização dos cuidados paliativos, ã luz dos cuidados continuados integrados, no âmbito Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União. Brasília, 23 de novembro de 2018; Seção 1, p.276 4. Faillace GBD. O ensino de cuidados paliativos na formação do nutricionista. Demetra: Alimentação, Nutrição & Saúde. 2015; 10(1 ):133-40. https:#doi.org/10.12957 /demetra.2015.13183 5. Brasil. Resolução n º 5/CNE/CES. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Nutrição. Diário Oficial da União 7 nov. 2001. 6. Alvez CGL, Martinez MR. Lacunas entre a formação do nutricionista e o perfil de competências para atuação no Sistema Único de Saúde (SUS). Interface - Comunicação, Saúde, Educação. 2016;20(56):159- 69. https:#doi.org/10.1590/1807-57622014.1336 7. Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior (SESu). A democratização e expansão da educação superior no país 2003-2014. Brasília: SESu; 2015 8. Lourenço AEP, Cordeiro, AA, Capelli, JCS, Oliveira RBAO, Pontes PV, Almeida MFL, et ai. Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) e a formação do nutricionista num campus de interiorização. Demetra: Alimentação, Nutrição & Saúde. 2017; 12(1 ):41-58. https:#doi.org/10.12957 /demetra.2017.26214 9. Freire P. Pedagogia do oprimido. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2005 1 O. Vaismoradi M, Turunen H, Bandas T. Content analysis and thematic analysis: lmplications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing and Health Sciences. 2013;15:398-405. https:/doi. org/10.1111 /nhs.12048 11. Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: edições 70, 2011. 12. Vieira TA, Oliveira M, Martins ERC, Costa CMA, Alves RN, Marta CB. Cuidado paliativo ao cliente oncológico: percepções do acadêmico de enfermagem. Revista Online de Pesquisa Cuidado é Fundamental. 2017;9(1 ):175-80. https:/doi.org/10.9789/2175-5361.2017. v9i1.175-180 13. Sartori AV, Battistel ALHT. A abordagem da morte na formação de profissionais e acadêmicos da enfermagem, medicina e terapia ocupacional. Caderno Brasileiro de Terapia Ocupacional. 2017;25(3):497-08. https:#doi.org/10.4322/2526-891 O.ctoA00770 14. Banduk MLS, Ruiz-Moreno L, Batista NA. A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. 2009;13(28):111-20. https:#doi.org/10.1590/ 51414-32832009000100010 15. Passos FA, Fonseca DA, Diário PS, Pinto ACS, Moreira MC, Pestana LC, et ai. A percepção do enfermeiro acerca da desospitalização em cuidados paliativos. Revista Saúde Coletiva (Barueri). 2019;09(51 ):1966-72. 16. Caldas GHO, Moreira SNT, Vilar MJ. Cuidados paliativos: uma proposta para o ensino da graduação em medicina. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia. 2018;21(3):261-71. https:/doi. org/10.1590/1981-22562018021. 180008