Physiotherapy in women's health: access to information to improve the sexuality of young women
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i69p8572-8581Keywords:
Social Network, Sexuality, Women's Health, PhysiotherapyAbstract
OBJECTIVE: To understand why and what motivates young women to seek information about sexuality and self-knowledge through social networks. METHODS: This is a qualitative research, with the participation of 35 women aged between 20 and 35 years. For data collection, we chose to apply a semi-structured questionnaire and data analysis followed Bardin's proposals. RESULT: lt was identified that the internet is one of the most used ways to search for information about female sexuality due to the lack of freedom that young women have in communicating with family or professional specialists. CONCLUSION: Social networks are an important toai for sexual education, because it leads women to be curious about their own bodies and to treat the topic of sexuality as something common, avoiding traumas, development of dysfunctions, degradation of physical, sexual and mental health.
References
Oliveira, EL; Martins, JR; Gonçalves, JP. História da sexualidade feminina no Brasil: entre tabus, mitos e verdades. Rev. Ártemis - Estudos de Gênero, Feminismos e Sexualidades, v. 26, n. 1, p. 303-314, 2018. 2. Gozzo TO; Fustinoni SM; Barbieri, M; Roher, WM; Freitas, IA. Sexualidade feminina: compreendendo seu significado. Rev. Latino-Am. Enf. V 8 (3): 84-90. Jul, 2000. 3. Zikan, IS. O Prazer Sexual Feminino na História Ocidental da Sexualidade Humana. Monografia. Universidade Cândido Mendes, 2005, 95 f. Disponível em: (https:#www.yumpu.com/pt/ document/read/12555260/o-prazer-sexual-feminino-na-historia-ocidental-da-sexualidade). Acesso em: 21 set 2021. 4. Silva, CV. Histórias de utilização de pílulas anticoncepcionais no Brasil, na década de 1960. Fundação Oswaldo Cruz. RJ, 2017. Disponível em: (https:#www.arca.fiocruz.br/bitstream/ icict/25248/2/cristiane_silva_iff _mest_2017.pdf). Acesso em 24 set 2021. 5. (amargo, SAP; Neto, LFS. Sexualidade e Gênero. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba. v.19, n.4, p. 165-166. São Paulo (PUC). 2017. 6. Maksud, lvia. Sexualidade e mídia: discursos jornalísticos sobre o "sexual" e vida privada. Rev. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 13, n. 4, p. 663-671, out./dez. 2008. 7. Viegas, Paula. Discurso sobre a sexualidade feminina em mídias digitais: o caso Vagina Sem Neura. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2019. Disponível em: (https:#portalintercom.org. br/anais/nacional2019/resumos/R14-1388-1.pdf). 8. Minayo, MCS. (Org.). Pesquisa social: teoria método e criatividade. 17ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. 9. Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011. 1 O. Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 mai 2016. 11. Filha, CX. Sexualidade feminina entre práticas divisoras: da mulher "bela adormecida" sexualmente à multiorgástica - imprensa feminina e discursos de professoras. UFMS. n.23. 2007. Disponível em: (https:#www.anped.org.br/sites/default/files/ gt23-3297-int.pdf). Acesso em 26 jun 2021. 12. Ferreira E.A; Alves, H.V; Pereira, A.V; Rodrigues D.P; Duarte M. R; Araújo R.C.B. Sexualidade na percepção de adolescentes estudantes da rede pública de ensino de Macapá. Rev. Saúde Coletiva. v.8. n.45. p. 812-816. 2018. 13. Ferreira, MLSM. Motivos que influenciam a não-realização do exame de papanicolaou segundo a percepção de mulheres. Esc. Anna Nery Rev. Enferm, 2009. v.13, n.2. p 378-384. 14. Pivetta, HMF; Tonello, T; Bianchini, VGP. A fisioterapia na atenção à saúde da mulher: como ela vem sendo percebida? Rev. Fisioterapia Brasil, v.1. n6. p. 417-422. 2010. 15. Paiva, ACPC.; Salimena, AMO; Souza, IEO.; Melo, MCSC.; Amorim, TV. Ambiguidade e falatório na relação assistencial: a mulher com câncer de mama e a enfermagem. Rev. Saúde Coletiva. v.9. n.47. p 1084-1088. 2019. 16. Morais, NSD; Brito, MLA. Marketing digital através da ferramenta lnstagram. Rev. eacademica. v.1, n.1, ed 3. Abr, 2020.
Downloads
Published
Versions
- 2021-11-08 (2)
- 2021-10-01 (1)