Nurses’ participation in elders’ socialization groups: integrative review
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2022v12i73p9714-9718Keywords:
Aged, Nursing, Health Education, Self-Help GroupsAbstract
Objective: To describe the nurses’ participation in elders’ socialization groups through scientific publications. Methods: This is an integrative review in databases SciELO, LILACS, and BDENF between May and June 2021, data were presented through synthesis and with the interlocution of synthesized information. Results: Nine studies were included with two areas of discussion: “Nurses' role in self-care of elderly in socialization groups” and “Nurses’ role in educational activities in elders’ socialization groups”. Conclusion: Actions aimed at self-care and health education as empowerment strategies for the elderly. Nurses must develop actions that seek health promotion, injuries prevention, and functional capacity maintenance. However, it is also substantial to have a holistic, systemic look, capable of seeing the human being integrally.
References
Costa IP, Bezerra VP, Pontes MLF, Moreira MASP, Oliveira FB, Pimenta CJL et al. Qualidade de vida de idosos e sua relação com o trabalho. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2018 ;39:e2017-0213. Doi: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2018.2017-0213
Mendonça FTNF, Santos AS, Buso ALZ, Malaquias BSS. Educação em saúde com idosos: pesquisa-ação com profissionais da atenção primária. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 ;70(4):825-32. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0349
Leonello VM, Oliveira MAC. Competências para ação educativa da enfermeira.Rev. Latino-Am. Enfermagem [internet]. 2008, pp. 177-183. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-11692008000200002
Mascarello IF; Rangel KB; Baptistini RA. Impacto de grupos de convivência na funcionalidade e qualidade de vida do idoso. Cadernos Camilliani [Internet]. 2021; 17(4): 2498-2515. Disponível em: https://www.saocamilo-es.br/revista/index.php/cadernoscamilliani/article/view/467
Meneses KF, Aguiar ACSA, Martins LA. Concepção de pessoas idosas sobre grupos de convivência. R. pesq. cuid. fundam. online [Internet]. 2021; 13:123-9. DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v13.7928
Cooper HM. The integrative research review: a systematic approach. Newburg. Park (CA): Sage, 1982.
Brasil. Lei no 12.853 de agosto de 2013. Altera a legislação sobre direito autoral. Diário Oficial Da República Federativa Do Brasil [Internet]. 2013 [citado 02 out 2021]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12853.htm
Menezes TMO, Lopes RLM. Significado do cuidado no idoso de 80 anos ou mais. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2012;14(2). Doi: https://doi.org/10.5216/ree.v14i2.13176
Leite ES, Pimenta CJL, Costa MS,Oliveira FB, Moreira MASP, Silva AO. Tecnologia assistiva e envelhecimento ativo segundo profissionais atuantes em grupos de convivência. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2018;52:e03355. Doi: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017030903355
Santos ZMSA, Martins JO, Frota NM,Caetano JA, Moreira RAN, Barros LM. Autocuidado universal praticado por idosos em uma instituição de longa permanência. Rev bras geriatr gerontol [Internet]. 2012 [citado 22 mai 2021];15(4):747-54. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403838800013
Santos GLA, Santana RF, Silva RA, Valadares GV. Comunicação entre idoso e família em grupos de convivência. Rev Enferm UFPE on line [Internet]. 2018;12(6):1657-64. Doi: http://dx.doi.org/10.5205/1981-8963-v12i6a230844p1657-1664-2018
Araújo HSP, Silva ASD, Veríssimo LDM, Medeiros FDAL, Araújo KMDFA, Medeiros ACTD. Ações educativas em saúde com idosos em um centro de convivência: relato de experiência . SaudColetiv (Barueri) [Internet]. 2021;11(69):8259-70. Disponível em: http://revistas.mpmcomunicacao.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/1913
Dias FA, Tavares DMS. Fatores associados à participação de idosos em atividades educativas grupais. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2013;34(2):70-7. Doi: https://doi.org/10.1590/S1983-14472013000200009
Tavares DMS, Dias FA, Munari DB. Qualidade de vida de idosos e participação em atividades educativas grupais. Acta Paul Enferm [Internet]. 2012;25(4):601-6. Doi: https://doi.org/10.1590/S0103-21002012005000019
Carvalho KM, Silva CR, Figueiredo ML, Nogueira LT, Andrade EM. Intervenções educativas para promoção da saúde do idoso: revisão integrativa. Acta Paul Enferm. [Internet] 2018; 31(4):446-54. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/1982- 0194201800062
Pelazza BB, Sousa LBO, Ferreira FB, Silva L, Maia LG, Borges CJ et al. Jogos recreativos para um grupo de idosos: impactos sobre a saúde mental e cardiovascular. Rev Soc Cardiol Estado de São Paulo [Internet]. 2019;29(1(Supl)):78-81. Doi: https://doi.org/10.1590/S0103-21002012005000019
Schoffen LL, Santos WL. A importância dos grupos de convivência para os idosos como instrumento para manutenção da saúde. Rev. Cient. Sena Aires. 2018; 7(3): 160-70. Disponível em: http://revistafacesa.senaaires.com.br/index.php/revisa/article/view/317/227
Salimena AM, Dias KCA, Bara VMF. O cotidiano de enfermeiras do programa de saúde da família na promoção do envelhecimento ativo. HU Revista [Internet]. 2014 [citado 2021 oct 12];38(3 e 4): 143-9. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/1945.
Araújo VS, Guerra CL, Moraes MN, Silva JB,Monteiro CQA, Dias MD. Discurso do sujeito coletivo sobre educação em saúde no envelhecimento: estudo descritivo. Online Brazilian Journal of Nursing [Internet] 2013;12(3):565-73. Doi: https://doi.org/10.5935/1676-4285.20134093