Health education: contributions of nursing professionals prevention, screening and control of HTLV
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2022v12i76p10478-10487Keywords:
Health education, HTLV, NursingAbstract
Objective:To describe the nursing contributions on the prevention, screening and control of human T-cell lymphotropic virus-HTLV. Method:This is a qualitative research with exploratory and descriptive approach, through field research conducted in all UBS - Unidades Básicas de Saúde (Basic Health Units) of the municipality of Augustinópolis. Results: It was observed that 66.8% did not know the forms of prevention for the virus, 89.1% did not work on the human T-cell lymphotropic virus in the UBS, 77.8% answered that there is no program currently developed by the Ministry of Health that performs screening for the virus and 88.9% could not answer what would be the guidelines for pregnant carriers of the virus. Conclusion: The nurses working in the municipality of Augustinópolis did not work with actions about the virus in basic health units, however, the research contributes to the increase of scientific literature on the subject to contribute to the insertion of the theme among nursing professionals in the municipality.
References
Brasil. Ministério da Saúde. GUIA DE MANEJO CLÍNICO DA INFECÇÃO PELO HTLV. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013. Disponível em: http://www.aids.gov.br/sites/default/files/pub/2014/65962/htlv_manual_final_2013.pdf: 18 de abril de 2022.
Brasil. Ministério da Saúde. Pré-natal e Puerpério: atenção qualificada e humanizada – manual técnico e rede cegonha/Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas – Brasília: Ministério da Saúde, 2011. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/manual_pre_natal_puerperio_3ed.pdf.Acessado em: 20 de junho de 2021.
Bittencourt AL, et al. No evidence of vertical transmission of HTLV-I in bottle-fed children. Revista do Instituto de Medicina Tropical de Sao Paulo, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rimtsp/a/pbXYxCypMzwdgBqJd7KN4KH/?lang=en. Acessado em: 20 de junho de 2021.
Fabro MMFJD, et al. Infecção pelo HTLV 1/2: atuação no pré-natal como estratégia de controle da doença no Estado de Mato Grosso do Sul, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsbmt/a/HSHbSJFdD7kkfNzbGczgq9C/?lang=pt. Acessado em: 20 de junho de 2021.
Gonçalves MS. PERCEPÇÃO DO ENFERMEIRO QUANTO AO DIAGNÓSTICO E TRATAMENTO DO VÍRUS 1 LINFOTRÓPICO T HUMANO. Revista Eletrônica Estácio Saúde, 2016. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar?cluster=6292747989860954510&hl=pt-BR&as_sdt=0,5. Acessado em: 20 de junho de 2021.
Gil AC, et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5&q=Como+elaborar+projetos+de+pesquisa&btnG=. Acessado em: 20 de junho de 2021.
Gil AC. Como elaborar projetos de Pesquisa. 5ª edição. São Paulo Atlas. 2010.
Manzini EJ. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. Seminário internacional sobre pesquisa e estudos qualitativos, v. 2, p. 10, 2004.
Pinto LF; GIOVANELLA L. Do Programa à Estratégia Saúde da Família: expansão do acesso e redução das internações por condições sensíveis à atenção básica (ICSAB). Ciência & Saúde Coletiva, 2018. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2018.v23n6/1903-1914/pt/. Acessado em: 20 de junho de 2021.
Proietti ABFC. Cadernos Hemominas: Cadernos Hemomi nas 2015. Disponível em: http://www.hemominas.mg.gov.br/component/tags/tag/680-cadernos- hemominas. Acesso em: 20 de junho de 2021.
Rivemales MCC. Vivência da sexualidade: representações sociais de pessoas soropositivas para o HTLV. 2013. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/12135. Acessado em: 20 de junho de 2021.
Luana Rodrigues da Silva, Y., & Monteiro Costa, J. . (2021). O protagonismo do enfermeiro nas ações de educação em saúde na estratégia saúde da família. Saúde Coletiva (Barueri), 11(70), 8696–8705. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i70p8696-8705
Rosadas C, et al. Protocolo Brasileiro para Infecções Sexualmente Transmissíveis 2020: infecção pelo vírus linfotrópico de células T humanas (HTLV). Epidemiologia e Serviços de Saúde, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/hFxhxV3cJ4RqnXMpksG5hgJ/?lang=pt&format=html. Acessado em: 20 de junho de 2021.
Santos ACC; Soares DJ; RIvemales MCC. (Des)conhecimento, adoecimento e limitações impostas pelo HTLV: experiências de mulheres soropositivas. Cadernos Saúde Coletiva, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadsc/a/K3vNyNxH6L57FFgznbNJghS/?lang=pt. Acessado em: 20 de junho de 2021.
Santos AA, et al. O papel do enfermeiro como educador na atenção primária á saúde: uma revisão bibliográfica. Revista Eletrônica Acervo Saúde/Electronic Journal Collection Health ISSN, v. 2018, p. 2091.
Silva AAB; ANDRADE C. O papel do enfermeiro na assistência, educação e promoção da saúde no pré-natal. Research, Society and Development, 2020. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9477. Acessado em: 20 de junho de 2021.
ZIhlmann KF. Da invisibilidade à visibilidade do sujeito vivendo com a infecção/doença do vírus linfotrópico de células T humanas do tipo 1 (HTLV-1) e o lugar das decisões reprodutivas nas tramas do saber e do cuidar. 2009. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/6/6136/tde-02092009- 142639/en.php. Acessado em: 20 de junho de 2021.