Training for nursing interns on the use of personal protective equipment in the context of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2022v12i76p10576-10585Keywords:
Simulation training, Nursing, CoronavirusAbstract
Objective: to report the experience of training in the use of personal protective equipment for undergraduate nursing inmates in a realistic simulation and skills laboratory. Method: experience report, developed from September 2020 to March 2021, with nursing interns at a public university at Rio de Janeiro. Activities aimed at dressing/undressing and hand hygiene were implemented in the context of the Covid-19 pandemic. As a pedagogical strategy, the demonstration, the in loco performance of procedures and clarification of doubts was used. Results: 76 students from the 8th and 9th last periods participated. It was divided into: organization of physical space and logistics for training, execution of activities, training and subsequent evaluation. Conclusion: It was evident that it is possible to foresee some situations in which nursing students may be subject in their fields of practice and thus collaborate in reducing risks to their safety and patient safety.
References
-Zhu N, Zhang D, Wang W, Li X, Yang B, Song J et al. China Novel Coronavirus I, Research T: A novel coronavirus from patients with pneumonia in China, 2019. N Engl J Med [serial on Internet] 2020 [citado 2021 out 13]; 382: 727–33. Disponível em https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31978945/
-Wu Z, McGoogan JM. Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak in China: Summary of a report of 72314 cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention. JAMA. [serial on Internet] 2020 [citado 2021 out 21] ;323(13):1239-1242. Disponível em: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762130
-Brasil. Ministério da Saúde. Guia de Vigilância Epidemiológica: Emergência de Saúde Pública de Importância Nacional pela Doença pelo Coronavírus 2019. Vigilância Integrada de Síndromes Respiratórias Agudas. Doença pelo Coronavírus 2019, Influenza e outros vírus respiratórios. MS, 37. [serial on Internet] 2020 [citado 2021 out 20] Disponível em https://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2020/April/07/GuiaDeVigiEpidemC19-v2.pdf.
-Chen Y, Liu Q, Guo D. Emerging coronaviruses: Genome structure, replication, and pathogenesis. J Med Virol. [serial on Internet] 2020 [citado 2021 nov 11]; 92(4), 418-23. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7167049/.
-Rafael RMR., Neto M, Carvalho MMB., David HMSL, Acioli S, Faria MG. A. Epidemiology, public policies and Covid-19 pandemics in Brazil: what can we expect? Rev Enferm UERJ [serial on Internet] 2020 [citado em 2021 nov 10]; 28, e49570. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/49570/33
-Varella TCMML, Carvalho E, Andrade KBS, Soares SSS, Pereira SRM, Farias SNP et al. Graduação em Enfermagem em Tempos da Covid-19: Reflexões sobre o Ensino Mediado por Tecnologia. EaD Em Foco [serial on Internet] 2021 [citado 2021 nov 09]; 10(3). Disponível em https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1194
-Lira ALBC, Adamy EK, Teixeira E, Silva FV. Nursing education: challenges and perspectives in times of the COVID-19 pandemic. Rev Bras Enferm. [serial on Internet] 2020 [citado 2021 out 05]; 73(Suppl 2):e20200683. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0683
-Savi D, Vendruscolo GC, Celuppi IC, Souza JB, Schopf K, Maestri E. Pandemia COVID-2019: formação e atuação da Enfermagem para o Sistema Único de Saúde. Enferm. Foco [serial on Internet] 2020 [citado 2021 out 14]; 11 (1) Especial: 40-47. Disponível em https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n1.ESP.3956
-Oliveira HC, Souza LC, Leite TC, Campos JF. Personal Protective Equipment in the coronavirus pandemic: training with Rapid Cycle Deliberate Practice. Rev Bras Enferm. [serial on Internet]. 2020 [citado 2021 out 18];73(Suppl 2):e20200303. Disponível em: doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0303
- Santos KB, Püschel VAA, Luiz FS, Leite ICG, Cavalcante RB, Carbogim FC. Treinamento por simulação para admissão hospitalar de pacientes com COVID-19: avaliação de profissionais de enfermagem. Texto Contexto Enferm [serial on Internet]. 2021 [citado 2021 out 14]; 30:e20200569. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0569
- Freire RP et al. O currículo integrado da faculdade de enfermagem UERJ: uma reflexão sobre a formação de recursos humanos para o SUS. Revista Brasileira de Enfermagem [online]. 2003, v. 56, n. 4, pp. 381-384. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/fWJDwkWC4yn8BvfxqjgXkNN/?lang=pt#
-Trino RAR. Da reforma curricular à construção de uma nova práxis pedagógica: a experiência da construção coletiva de um currículo integrado [dissertação de Mestrado em Tecnologia Educacional em Saúde]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 1997.
- Brasil. Ministério da Educação. Guia de Implementação de Protocolos de Retorno das Atividades Presenciais na Atenção Básica. Brasília: MEC, 2021. Disponível em https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/GuiaderetornodasAtividadesPresenciaisnaEducaoBsica.pdf
-Prefeitura do Rio de Janeiro. Secretaria Municipal de Saúde. Protocolo Orientador: Enfrentamento da Covid-19 nas Escolas Públicas e Conveniadas da Educação Básica de Ensino. Rio de Janeiro: SES, 2021. Disponível em http://www.rio.rj.gov.br/documents/73801/22a4869e-8490-4dc7-9a21-3faa220850f3
-International Labor Office. Safe return to work: Guide for employers on COVID-19 prevention. Geneva. Maio 2020. Disponível em https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---act_emp/documents/publication/wcms_744033.pdf
-Nascimento, 5. A., Gaspar, C. L. 1., Rodrigues, V. V., Zanella, J. G., Olivares, J. 5., Santos, D. B. C. Estágio supervisionado e pandemia da covid-19: experiência de estudantes de enfermagem em unidade de terapia intensiva. Saúde Coletiva 2021; (11) N.69. Disponível em http://www.revistas.mpmcomunicacao.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/1910/2313