ENHANCED LEARNING IN PUBLIC HEALTH: INTERDISCIPLINARITY AND INNOVATION IN TECHNICAL EDUCATION IN NURSING AND COMPUTER SCIENCE

Authors

  • Marceli Vituri Marques Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC Minas. Mestre em educação pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), Especialista em docência, administração hospitalar e ferramentas virtuais, graduada em Enfermagem pelo Centro Universitário São Camilo e docente no curso de Técnico de Enfermagem na Instituição Proz https://orcid.org/0000-0002-4378-287X
  • Eliane Scheid Gazire Possui graduação em Matemática pelo Centro Universitário Newton Paiva Ferreira (1977), Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Rio Claro/SP, (1985) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, (2000). É professora titular da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC/MG https://orcid.org/0000-0002-4798-2326
  • Leila Jane Brum Lage Sena Guimarães Graduada em Tecnologia em Processamento de Dados pelo Centro Universitário Newton Paiva (1991), especialista em Administração de Sistemas de Informação (1994), mestre em Tratamento da Informação Espacial pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2000) e doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2022). Profissional com atuação na docência e pesquisa, atualmente professora da Anhanguera. https://orcid.org/0000-0002-4008-2771
  • Jessica Jade Ribeiro Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Presidente Antônio Carlos - UNIPAC (2016) e em Enfermagem pelo Centro Universitário de Belo Horizonte - UNIBH (2021), especialista em Enfermagem e Saúde da Mulher. Docente na Instituição Proz Educação e Enfermeira da CCIH da Santa Casa de Misericórdia de Sabará. https://orcid.org/0009-0004-5456-1919
  • Thaís Barreiros Tavares Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Pós-Graduação em Gestão e enfermagem do Trabalho pela Faculdade Única de Ipatinga e Mestra em Enfermagem pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Atualmente é Docente do Curso Técnico de Enfermagem na Instituição Proz Educação e compõe o corpo Docente do Curso de Graduação em Enfermagem da Faculdade Universo/Campus Belo Horizonte e do Curso de Pós-Graduação em Saúde Públia da Faculdade Universo/Campos Belo Horizonte https://orcid.org/0000-0001-5076-4736

Keywords:

Public Health; Learning; teaching material; teaching; nursing.

Abstract

This work describes the interdisciplinary experience of teachers of technical Nursing and IT courses at a private school in Belo Horizonte, which has a partnership with the Trilhas do Futuro Program, created and administered by the Minas Gerais Department of Education. The guiding objective was to present the constructive and collaborative structuring by developing a messaging artifact, a chatbot structured in an applied way with the students of the IT course, in partnership with the content and context of the students of the Nursing course, for the health discipline Collective, focused on learning. The bot as a facilitator in this process, creating spaces for these students to actively build their knowledge. Seeking to apply models centered on the student and their experience for interaction in the (re)construction of the discipline's information and its content, taking into account the challenge of producing contextualized conversational interfaces. The teachers' initiative sought collective creation, the use of technologies, exploratory and descriptive methodology, the use of Design Thinking and pedagogical innovation, in the teaching-learning process. The construct was titled "Susan", whose name was strategically chosen to bring the bot closer to the acronym SUS (Sistema Único de Saúde), widely known and relevant in the context of public health. It is concluded that the construction of a conversational artifact, based on the perspectives of educational and informational practices, contributes to the student's interaction with knowledge through the constructed bot, by considering its evolution during the design process.

Descriptors: Public Health; Learning; teaching material; teaching; nursing.

References

UNESCO, 2013. O futuro da aprendizagem móvel. Paris, França. 2013. International Commission on the Futures of Education. Brasília. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000228074. UNESCO Digital Library. Acesso em: 15.06.2023

UNESCO, 2022. A Unesco é uma agência da ONU fundada em 1945 que tem como objetivo a cooperação internacional para o desenvolvimento nas áreas da saúde, da cultura e da educação. International Commission on the Futures of Education. Brasília. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/geografia/unesco.htm. Acesso 10.06.2023

UNESCO, 2022. International Commission on the Futures of Education. Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/encceja-2/480-gabinete-do-ministro- 1578890832/assessoria-internacional-1377578466/20747-unesco. Acesso em 14/06/2023.

AYRES, M. A História dos Chatbots. Medium Corporation. 2018. Disponível em: https://medium.com/@marcelayres/a-hist%C3%B3ria-dos-chatbots-c9deffc84069. Acesso em 16 mai 2023.

CALADO, C. Bots Brasil. O que é um chatbot? Medium Corporation. 2016. Disponível em: https://goo.gl/91wye4. Acesso em: 07 mai. 2023.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2014.

BROWN, T. Design Thinking: Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. São Paulo: Elsevier Editora, 2010.

Congresso Nacional. Constituição Federativa do Brasil 1988. Diário Oficial da União, Brasília, Distrito Federal, 5. out.1988

Lei 8080 de 19 de setembro de 1980. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, Distrito Federal, 20 de setembro de 1990, a.

MATUMOTO, S.; MISHIMA, S. M.; PINTO, I. C. Saúde Coletiva: um desafio para a enfermagem. Cadernos de Saúde Pública, v. 17, n. 1, p. 233–241, jan. 2001.

CAVALCANTI, C. M. C. Design Thinking como metodologia de pesquisa para concepção de um ambiente virtual de aprendizagem centrado no usuário. In: Simpósio Internacional de Educação a Distância, 2014, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: UFSCar, 2014, p.11. Disponível em: http://sistemas3.sead.ufscar.br/ojs/index.php/2014/article/view/518/237. Acesso em: 1 jun. 2023.

BASSANI, P. B. S.; MAGNUS, E. B. Práticas de curadoria como atividades de aprendizagem na cultura digital. In: SANTOS, Edméa O.; SAMPAIO, Fábio F.; PIMENTEL, Mariano (Org.). Informática na Educação: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. (Série Informática na Educação, v.1) Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org/curadoria. Acesso em 20/03/2023.

MILIOZZI, J. Chatbots: conheça a história dessa fascinante tecnologia. Live University Ibramerc. dez. 2017. Disponível em: https://ibramerc.liveuniversity.com/2017/12/15/chatbots-e-a-historia-dessa-fascinante- tecnologia/. Acesso em 05 mai.2023.

NORMAN, D. Cognitive artifacts. In: CARROLL, JOHN MILLAR (Org.). Designing Interaction: psychology at the human-computer interaction interface. New York: Cambridge University Press, 1991.

Oitavo Congresso GIFE: Por um Investimento Social Transformador, 2014. Acesso em https://www.youtube.com/watch?v=BdQ_ovI8YZo. Acesso 10.06.2023.

SANTOS, B. de S. A Cruel pedagogia do Vírus. Coimbra: Edições Almedina, S.A., 2020. Disponível em: A Cruel Pedagogia do Vírus (cidadessaudaveis.org.br). Acesso em: 07/10/2022.

SCHLEICHER, A. Primeira classe: como construir uma escola de qualidade para o século XXI. Tradução de Dani Gutfreund e Lenice Bueno. Paris: OECD Publishing; São Paulo: Fundação Santillana, 2019. Disponível em: https://www.moderna.com.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=8A808A826687 85E30166A2914DF00243. Acesso 20.06.2023

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2013.

TEZANI, T. C. R. A educação escolar no contexto das tecnologias da informação e da comunicação: desafios e possibilidades para a prática pedagógica curricular. Revista Faac, Bauru, v.1, n.1, p. 35-45, abr/set. 2011. Disponível: https://www3.faac.unesp.br/revistafaac/index.php/revista/article/viewF ile/11/5. Acesso em 15.06.2023

Published

2024-10-30

How to Cite

Marques, M. V., Gazire, E. S., Guimarães, L. J. B. L. S., Ribeiro , J. J., & Tavares, T. B. (2024). ENHANCED LEARNING IN PUBLIC HEALTH: INTERDISCIPLINARITY AND INNOVATION IN TECHNICAL EDUCATION IN NURSING AND COMPUTER SCIENCE. Saúde Coletiva (Barueri), 14(91). Retrieved from https://revistasaudecoletiva.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/3191

Issue

Section

Artigo Original