Relevance of Rhythmic Activities in the Training of Physical Education Teachers

Authors

  • Thiago Medeiros da Costa Daniele Doutor em Ciências Médicas pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Programa de Pós- Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza – Fundação Edson Queiroz (PPGSC- UNIFOR). https://orcid.org/0000-0003-1241-7068
  • Yara Graduanda em Educação Física pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) – Fundação Edson Queiroz. https://orcid.org/0009-0005-1224-8972
  • Mirna Albuquerque Frota Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente e Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza – Fundação Edson Queiroz (PPGSC- UNIFOR). https://orcid.org/0000-0003-3004-2554
  • Diane Nocrato Esmeraldo Rebouças Mestra em Saúde Coletiva pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Docente do Curso de Graduação em Educação Física da UNIFOR – Fundação Edson Queiroz (PPGSC- UNIFOR). https://orcid.org/0000-0002-6938-4829
  • Maraysa Costa Vieira Cardoso Universidade de Fortaleza (Unifor) - Fundação Edson Queiroz https://orcid.org/0000-0002-6792-959X
  • Evanice Doutorado em Ciências Médicas (UFC). https://orcid.org/0000-0003-4964-4934
  • karla rolim Doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará e pela Escola Superior de Enfermagem de D. Ana Guedes (Porto/Portugal). Docente Titular do Curso de Enfermagem da Universidade de Fortaleza (UNIFOR); Docente Titular do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPGSC/UNIFOR); Coordenadora do Mestrado Profissional em Tecnologia e Inovação em Enfermagem (MPTIE/UNIFOR). https://orcid.org/0000-0002-7914-6939

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i94p15161-15178

Keywords:

Human development, Corporeality, Education, Teaching

Abstract

Objective: To understand the perceptions of undergraduate students in Physical Education about rhythmic activities and dances, and how they can help in professional training. Method: A qualitative study of ethnographic and descriptive type, analytical and interpretative character, carried out in a higher education institution, applying the content analysis technique in a selection of 20 students, using a focus group and participant observation. Result: The problem of scarcity of content in this area in Physical Education classes in Basic Education was evidenced, lack of information and training of Basic Education teachers regarding dance, which directly affects students.Conclusion: Prejudice was presented as a reason for the lack of offer of these classes, along with the lack of information and training of educators on this subject. The importance of rhythmic activities and dance for the development of this audience was highlighted, benefiting motor, cognitive and social aspects.

Author Biographies

Thiago Medeiros da Costa Daniele, Doutor em Ciências Médicas pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Programa de Pós- Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza – Fundação Edson Queiroz (PPGSC- UNIFOR).

Doutor em Ciências Médicas pela Universidade Federal do Ceará. Docente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza – Fundação Edson Queiroz (PPGSC- UNIFOR). 

Yara, Graduanda em Educação Física pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) – Fundação Edson Queiroz.

Graduanda em Educação Física pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) – Fundação Edson Queiroz. 

 

Mirna Albuquerque Frota, Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente e Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza – Fundação Edson Queiroz (PPGSC- UNIFOR).

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Docente e Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza – Fundação Edson Queiroz (PPGSC- UNIFOR). 

Diane Nocrato Esmeraldo Rebouças, Mestra em Saúde Coletiva pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Docente do Curso de Graduação em Educação Física da UNIFOR – Fundação Edson Queiroz (PPGSC- UNIFOR).

Mestra em Saúde Coletiva pela Universidade de Fortaleza. Docente do Curso de Graduação em Educação Física da UNIFOR – Fundação Edson Queiroz.

Evanice, Doutorado em Ciências Médicas (UFC).

Doutorado em Ciências Médicas pela Universidade Federal do Ceará, Brasil. Coordenador da Faculdade Terra Nordeste.  

karla rolim, Doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará e pela Escola Superior de Enfermagem de D. Ana Guedes (Porto/Portugal). Docente Titular do Curso de Enfermagem da Universidade de Fortaleza (UNIFOR); Docente Titular do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPGSC/UNIFOR); Coordenadora do Mestrado Profissional em Tecnologia e Inovação em Enfermagem (MPTIE/UNIFOR).

Doutorado em Enfermagem pela Escola Superior de Enfermagem de D. Ana Guedes - ESENDAG - Portugal. Docente da Universidade de Fortaleza. 

References

Amonkar N, Chun Su W, Bhat NA, Srinivasan SM. Effects of Creative Movement Therapies on Social Communication, Behavioral-Affective, Sensorimotor, Cognitive, and Functional Participation Skills of Individuals With Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. Frontiers in Psychiatry. 2021;12:01-44. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.722874

Cameron KL, McGinley JL, Allison K, Fini NA, Cheong JLY, Spittle AJ. Dance PREEMIE, a Dance PaRticipation intervention for Extremely prEterm children with Motor Impairment at prEschool age: An Australian feasibility trial protocol. BMJ Open[serial on Internet]. 2020 [cited 2023 mar 4];10(1):01-09. Avaliable from: https://bmjopen.bmj.com/content/bmjopen/10/1/e034256.full.pdf. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-034256

Van Winden DP, Van Rijn RM, Richardson A, Savelsbergh GJP, Oudejans RRD, Stubbe JH. Detailed injury epidemiology in contemporary dance: A 1-year prospective study of 134 students. BMJ Open Sport & Exercise Medicine[serial on Internet]. 2019 [cited 2023 mar 4];5(1):01-05. Avaliable from: https://bmjopensem.bmj.com/content/5/1/e000453. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjsem-2018-000453

Secretaria de Educação Fundamental (BR). Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais [Internet]. Brasília, DF: MEC/SEF; 1998 [acesso em 2023 mar 02]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf.

Christensen JF, Pollick FE, Lambrechts A, Gomila A. Affective responses to dance. Acta Psychologica[serial on Internet]. 2016 [cited 2023 mar 4];168:91-105. Avaliable from: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S000169181630052X?via%3Dihub. DOI: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2016.03.008

Van Winden, Diana et al. Characteristics and Extent of Mental Health Issues in Contemporary Dance Students. Medical Problems of Performing Artists[serial on Internet]. 2020 [cited 2023 mar 4];35(3):121-129. Avaliable from: https://www.ingentaconnect.com/content/scimed/mppa/2020/00000035/00000003/art00001;jsessionid=3bajmtkjbvwj8.x-ic-live-02. DOI: https://doi.org/10.21091/mppa.2020.3019

Van Winden D, Van Rijn RM, Savelsbergh GJP, Oudejans RRD, Stubbe JH. The Association Between Stress and Injury: A Prospective Cohort Study Among 186 First-Year Contemporary Dance Students. Frontiers in Psychology[serial on Internet]. 2021 [cited 2023 mar 4];12:01-10. Avaliable from: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.770494/full. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.770494

Ministério da Educação (BR). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base [Internet]. Brasília, DF: MEC; 2018 [acesso em 2023 mar 02]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

Sousa RS, Reis DA. A dança como recurso no ensino da Educação Física escolar: Uma análise da literatura. Humanidades & Inovação[serial on Internet]. 2021 [cited 2023 mar 4];8(38):142-152. Avaliable from: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4572.

Jacobson C, Bailin A, Milanaik RDO, Adesman AMD. Adolescent Health Implications of New Age Technology. Pediatric Clinics of North America[serial on Internet]. 2016 [cited 2023 mar 4];63(1):183-194. Avaliable from: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031395515001509?via%3Dihub. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2015.09.001

Shah J, Prithwijit D, Nallammai M, Ruth M. New age technology and social media: adolescent psychosocial implications and the need for protective measures. Current Opinions in Pediatrics[serial on Internet]. 2019 [cited 2023 mar 4];31(1):148-156. Avaliable from: https://journals.lww.com/co-pediatrics/Abstract/2019/02000/New_age_technology_and_social_media__adolescent.22.aspx. DOI: https://doi.org/10.1097/MOP.0000000000000714

Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 5º ed. São Paulo: Atlas; 2010.

Hanson WE, Creswell JW, Clarck VL, Petska KS, Creswell JD. Mixed methods research designs in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology[serial on Internet]. 2005 [cited 2023 mar 4];52(2):224-235. Avaliable from: https://psycnet.apa.org/fulltext/2005-03263-012.pdf. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.52.2.224

Bogdan R, Biklen S. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. 1º ed. Portugal: Porto Editora; 1994.

Flick U. Uma introdução à Pesquisa Qualitativa. 3º ed. Porto Alegre: Bookman; 2009.

Lervolino AS, Pelicioni MCF. A utilização do grupo focal como metodologia qualitativa na promoção da saúde. Revista da Escola de Enfermagem da USP[serial on Internet]. 2001 [cited 2023 mar 4];35(2):115-121. Avaliable from: Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/kFzCC9Dfbfv7WzPNQbJZVmF/?lang=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342001000200004

Serva M, Júnior JP. Observação Participante e Pesquisa em Administração: uma Postura Antropológica. Revista de Administração de Empresas[serial on Internet]. 1995 [cited 2023 mar 4];35(1):67-79. Avaliable from: https://www.scielo.br/j/rae/a/SqcgJvLpdHDS5VHx3XNq9Sy/?lang=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300008

Morgan DL. Focus group as qualitative research Qualitative Research Methods Series. 2º ed. London: Sage Publications; 1997. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412984287

Veiga L, Gondim SMG. A utilização de métodos qualitativos na ciência política e no marketing político. Opinião Pública[serial on Internet]. 2001 [cited 2023 mar 4];7(1):01-15. Avaliable from: https://www.scielo.br/j/op/a/gMFTTts3KJSyjkZXBQV6VjM/?lang=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-62762001000100001

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14º ed. São Paulo: Hucitec; 2014.

Conselho Nacional da Saúde (BR). Resolução n.º 466, de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos [Internet]. Brasília, DF: CNS; 2012 [acesso em 2023 mar 02]. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf.

Nanni D. Dança educação: pré-escola à universidade. 5º ed. Rio de Janeiro: Sprint; 2008.

Strazzacappa M. Dança na educação: discutindo questões básicas e polêmicas. Revista Pensar a Prática[serial on Internet]. 2003 [cited 2023 mar 4];6:73-86. Avaliable from: https://revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/55.

Torales MS. Ensino da Dança para Crianças: Análise de aulas extracurriculares [trabalho de conclusão de curso]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2019.

Betti, M; Zuliani LR. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. 2022;1(1):73-81.

Muller RZ, Tafner EP. Desenvolvendo o ritmo nas aulas de Educação Física em crianças de 3 a 6 anos. Revista de divulgação técnico-científica do ICPG[serial on Internet]. 2007 [cited 2023 mar 4];3(11):101-105. Avaliable from: https://docplayer.com.br/4213996-Desenvolvendo-o-ritmo-nas-aulas-de-educacao-fisica-em-criancas-de-3-a-6-anos.html.

Silva DB, Villegas MM. Reflexões sobre o gênero masculino na dança escolar: um breve estado do conhecimento. Revista do Pemo[serial on Internet]. 2022 [cited 2023 mar 4];4:01-18. Avaliabre from: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7231. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7231

Silva MC de C, de Alcântara ASM, Liberali R, Artaxo Netto MI, Mutarelli MC. A importância da dança nas aulas de educação física - revisão sistemática. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte[serial on Internet]. 2012 [cited 2023 mar 4];11(2):38-54. Avaliable from: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/3310.

Published

2025-03-21

How to Cite

Daniele, T. M. da C., Yara Freitas, Frota, M. A., Rebouças, D. N. E., Cardoso, M. C. V., Evanice Avelino de, & rolim, K. M. C. (2025). Relevance of Rhythmic Activities in the Training of Physical Education Teachers. Sa´úde Coletiva (Barueri), 15(94), 15161–15178. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i94p15161-15178

Issue

Section

Original Article