Youth Under Pressure: Social and Family Demands on Psychoemotional Health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i94p15059-15076

Keywords:

Adolescence, Mental health, Social pressure, Family

Abstract

Adolescence is a period marked by intense changes in the individual. These changes occur in biological, psychological, social, behavioral, and other ways. Social and family pressures play a significant role in the construction of identity and the emotional development of young people. This study analyzes the impact of these pressures on the psycho-emotional health of this group, highlighting the relationship between external expectations and the increase in common disorders such as anxiety, depression, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), and panic syndrome. In addition, it investigates the influence of social networks on the formation of self-image, the culture of high performance, and the challenges faced in the academic environment. The research also addresses the role of the family in the emotional regulation of young people, highlighting how the lack of adequate support can aggravate psychological suffering. In the school context, pressure to perform and bullying are factors that contribute to the worsening of already existing psycho-emotional problems. Coping strategies, such as social support, promotion of resilience, and socio-emotional education, are discussed as alternatives to minimize the effects of such pressures. It is possible to see that the implementation of measures aimed at the mental health of adolescents, both in the family and school environment, become fundamental in reducing the impacts that deteriorate the health of the child and youth population. The creation of safe spaces for dialogue and the encouragement of emotional self-regulation are essential strategies for strengthening the psycho-emotional well-being of this group.

References

ALMEIDA, R.; SILVA, T.; PEREIRA, L. Influência da dinâmica familiar no desenvolvimento emocional de adolescentes. Revista Brasileira de Psicologia, v. 15, n. 2, p. 45-60, 2024. Disponível em: www.revistapsicologia.com.br. Acesso em: 2 fev. 2025.

AMARAL, J.; BATISTA, M. Impactos das cobranças sociais na formação da identidade dos adolescentes. Psicologia e Sociedade, v. 20, n. 3, p. 80-95, 2023. DOI: 10.1590/pssoc.v20n3.

ANDRADE, C.; SOUZA, F. Pressões familiares e saúde mental de adolescentes: um estudo longitudinal. Cadernos de Psicologia da Saúde, v. 18, n. 1, p. 30-50, 2023. Disponível em: www.cadernospsicologia.com. Acesso em: 2 fev. 2025.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Saúde Mental. Brasília: Ministério da Saúde, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/saudemental. Acesso em: 3 fev. 2025.

COSTA, A.; ALMEIDA, M. Programas de apoio psicológico nas escolas e seus impactos na saúde emocional dos estudantes. Educação e Saúde Mental, v. 22, n. 1, p. 100-115, 2022. DOI: 10.1590/edsaud.v22n1.

COSTA, H.; LIMA, G. O efeito da pressão acadêmica sobre a ansiedade em adolescentes: uma revisão sistemática. Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 2, p. 210-225, 2021. DOI: 10.1590/pse.v19n2.

FERREIRA, L.; PEREIRA, T.; SANTOS, J. Resiliência emocional e educação socioemocional: estratégias para enfrentar pressões sociais na adolescência. Psicopedagogia e Desenvolvimento, v. 17, n. 4, p. 145-160, 2024. DOI: 10.1590/psidev.v17n4.

FONSECA, L. M.; SOUZA, A. C. O impacto das cobranças familiares na saúde mental de adolescentes. Revista Brasileira de Psicologia, v. 12, n. 3, p. 45-60, 2022. Disponível em: https://www.revistabrasileirapsicologia.com.br. Acesso em: 3 fev. 2025.

LIMA, V.; FERREIRA, C. Competitividade acadêmica e transtornos psicoemocionais em adolescentes: uma análise da realidade escolar. Revista de Educação e Psicologia Aplicada, v. 12, n. 3, p. 75-92, 2023. Disponível em: www.revedpsiap.com. Acesso em: 2 fev. 2025.

MENDES, R.; CASTRO, F. A influência das redes sociais na autoimagem dos adolescentes e os impactos na saúde mental. Jornal Brasileiro de Saúde Pública, v. 25, n. 2, p. 55-72, 2023. DOI: 10.1590/jbsp.v25n2.

MENDES, S.; CARVALHO, B. Práticas parentais e desenvolvimento da autoestima em adolescentes. Revista Brasileira de Psicologia Familiar, v. 16, n. 1, p. 90-110, 2023. Disponível em: www.psicologiafamiliar.com. Acesso em: 2 fev. 2025.

MENDES, T.; OLIVEIRA, M.; SANTOS, D. A sobrecarga acadêmica e o esgotamento mental em adolescentes: uma análise das pressões escolares. Cadernos de Saúde Mental na Educação, v. 10, n. 2, p. 130-145, 2024. DOI: 10.1590/cadsaud.v10n2.

NOGUEIRA, P.; BARROS, J. Comunicação familiar e desenvolvimento emocional na adolescência. Revista Brasileira de Psicopedagogia, v. 14, n. 3, p. 200-218, 2022. Disponível em: www.revbraspsicopedagogia.com. Acesso em: 2 fev. 2025.

OBSERVATÓRIO DE SAÚDE MENTAL. O impacto das mídias digitais na saúde mental de crianças e adolescentes. 2024. Disponível em: https://observatoriodesaudemental.com.br. Acesso em: 3 fev. 2025.

OLIVEIRA, C.; RIBEIRO, L. Redes sociais e ansiedade em adolescentes: a influência da exposição digital na construção da autoestima. Jornal de Psicologia e Tecnologia, v. 21, n. 4, p. 112-130, 2022. DOI: 10.1590/jpsitec.v21n4.

OLIVEIRA, M.; SANTOS, F. Educação socioemocional como ferramenta para o enfrentamento da pressão acadêmica em adolescentes. Psicologia da Educação Contemporânea, v. 18, n. 1, p. 75-90, 2024. DOI: 10.1590/psicoeduc.v18n1.

OLIVEIRA, R. T.; MARTINS, J. P. Redes sociais e saúde emocional: um estudo sobre a comparação social e autoestima na adolescência. Psicologia em Foco, v. 18, n. 2, p. 112-130, 2021. Disponível em: https://www.psicologiaemfoco.com.br. Acesso em: 3 fev. 2025.

PEREIRA, R.; MARTINS, E. O impacto das relações familiares na saúde emocional dos adolescentes. Revista de Psicologia Social Aplicada, v. 13, n. 3, p. 125-140, 2023. DOI: 10.1590/rpsa.v13n3.

RODRIGUES, F.; LEMOS, A. O papel da empatia na construção da autoestima de adolescentes. Revista Brasileira de Desenvolvimento Psicológico, v. 11, n. 2, p. 88-105, 2024. Disponível em: www.revbrasdp.com. Acesso em: 2 fev. 2025.

ROZA, C. A importância do suporte emocional familiar na adolescência: desafios e estratégias. Jornal de Saúde Mental e Bem-Estar, v. 9, n. 3, p. 55-70, 2024. DOI: 10.1590/jsmbe.v9n3.

ROZA, L. A. Prevalência e fatores associados à ansiedade em pessoas com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade. Repositório Institucional Unicambury, 2024. Disponível em: https://www.revistaleiacambury.com.br/index.php/repositorio/article/view/90. Acesso em: 3 fev. 2025.

SANTOS, E.; OLIVEIRA, H. A influência do modelo educacional tradicional no desenvolvimento emocional dos adolescentes. Psicologia e Educação Contemporânea, v. 19, n. 1, p. 102-120, 2024. DOI: 10.1590/psicoeduc.v19n1.

SANTOS, M.; PEREIRA, D. A hiperprodutividade na adolescência: desafios e impactos na saúde mental. Revista de Psicologia Aplicada ao Desenvolvimento Juvenil, v. 17, n. 2, p. 150-170, 2024. DOI: 10.1590/rpadj.v17n2.

SILVA, G.; ALMEIDA, B. Expectativas parentais e os impactos no desenvolvimento emocional dos adolescentes. Cadernos de Psicologia e Saúde Mental, v. 22, n. 3, p. 210-225, 2023. DOI: 10.1590/cadpsm.v22n3.

SILVA, L.; FERREIRA, T.; MENDES, F. O bullying escolar e suas consequências para a saúde mental dos adolescentes. Revista Brasileira de Saúde Escolar, v. 12, n. 1, p. 95-110, 2023. DOI: 10.1590/rbse.v12n1.

SILVA, M. C.; ALMEIDA, P. R. Pressão acadêmica e transtornos psicoemocionais em adolescentes: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 15, n. 4, p. 78-95, 2023. Disponível em: https://www.rbes.uf.br. Acesso em: 3 fev. 2025.

TAVERNARD, E. P. M. et al. O adolescente com e sem indicativos de TDAH: perfil comportamental, estresse, autopercepção e expectativas de futuro. Revista Educação Especial, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/84903. Acesso em: 3 fev. 2025.

TAVERNARD, L.; SOUZA, P.; FERREIRA, J. Estratégias para fortalecer a inteligência emocional de adolescentes com TDAH. Jornal Brasileiro de Neuropsicologia e Educação, v. 8, n. 2, p. 45-65, 2024. DOI: 10.1590/jbne.v8n2.

Published

2025-03-21

How to Cite

Almeida, E. P. de, & Braz, M. A. P. (2025). Youth Under Pressure: Social and Family Demands on Psychoemotional Health. Sa´úde Coletiva (Barueri), 15(94), 15059–15076. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i94p15059-15076

Issue

Section

Original Article