Comunicação efetiva como estratégia de segurança do paciente na atenção primária

Authors

  • Maria do Carmo Santos Ferreira Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.
  • Alessandra Kelly Freire Bezerra Faculdade de Tecnologia, Educação Superior e Profissional (FATESP). PI, Brasil.
  • Ingrid Moura de Abreu Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil
  • Priscila Martins Mendes Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.
  • Juliana Kelly Veras Costa Centro Universitário Santo Agostinho (UNIFSA). PI, Brasil.
  • Fernanda Valéria Silva Dantas Avelino Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2018v8i45p828-832

Keywords:

Patient Safety, Health Communication, Primary Health Care

Abstract

Aimed to demonstrate the importance of effective communication as a strategy of patient safety in primary care. It is an integrative descriptive-exploratory review, with a qualitative approach. After analysis of 10 articles, presented the results and discussions as patient safety is manifested in the primary care and how effective communication contributes to patient safety. Most of the studies were of foreign origin. Being valuable in aid, the action of managers to carry out organizational strategies in order to improve the care of patients in primary health attention. It is concluded that the effective communication is linked to other international patient safety goals and, with regard to research on the subject, are relevant for knowledge of successful experiences and not successful, with the purpose of improving the health care quality and patient safety.

Author Biographies

Maria do Carmo Santos Ferreira, Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-graduação de Enfermagem da Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.

Alessandra Kelly Freire Bezerra, Faculdade de Tecnologia, Educação Superior e Profissional (FATESP). PI, Brasil.

Mestre em Enfermagem. Docente do Curso de Enfermagem da Faculdade de Tecnologia, Educação Superior e Profissional (FATESP). PI, Brasil.

Ingrid Moura de Abreu, Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-graduação de Enfermagem da Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.

Priscila Martins Mendes, Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-graduação de Enfermagem da Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.

Juliana Kelly Veras Costa, Centro Universitário Santo Agostinho (UNIFSA). PI, Brasil.

Acadêmica do Curso Bacharelado em Enfermagem no Centro Universitário Santo Agostinho (UNIFSA). PI, Brasil.

Fernanda Valéria Silva Dantas Avelino, Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal do Piauí­ (UFPI). PI, Brasil.

Published

2021-01-15

How to Cite

Ferreira, M. do C. S. ., Bezerra, A. K. F. ., Abreu, I. M. de ., Mendes, P. M. ., Costa, J. K. V. ., & Avelino, F. V. S. D. . (2021). Comunicação efetiva como estratégia de segurança do paciente na atenção primária. Saúde Coletiva (Barueri), 8(45), 828–832. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2018v8i45p828-832

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos