WORKSHOP OF ACTIVE METHODOLOGIES: RETHINKING NURSING EDUCATION

Authors

  • Célia Maria Gomes Labegalini Unespar
  • Dandara Novakowski Spigolon
  • Heloá Costa Borim Christinelli
  • Maria Antonia Ramos Costa
  • Maria Luiza Costa Borim
  • Neide Derenzo

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2023v13i86p12663-12680

Keywords:

Learning; Problem-Based Learning; Nursing professors; Teaching; Methodology.

Abstract

Objective: To report the experience of a workshop on active methodologies with nursing professors. Method: Experience report of workshops on Active Methodology with 22 professors linked to an undergraduate nursing course at a public university. The workshop lasted 12 hours, and was organized over two days, at a time and place of work, during the pedagogical week, in March 2020. Results: The activities presented the theoretical assumptions that subsidize the techniques and experience them, namely: Dynamics of the New, Integrated Panel, Conceptual Map, Team BasedLearn, Questioning with the support of Arco de Charles Maguerez, Photovoice, Method 300 and Participatory Evaluation. Such organization allows the sharing of knowledge and practices and the encouragement of their use. Conclusion: The workshops encourage teachers to correlate the techniques with the syllabus of their disciplines, in order to assist in the planning and insertion of such pedagogical strategies.

References

. MesquitaSKC, Meneses RMV, RamosDKR. Metodologias ativas de ensino/aprendizagem: dificuldades de docentes de um curso de enfermagem.Trab. educ. saúde,[serial on Internet]. 2016 [cited 2020 jun 20]; 14(2): 473-486. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000200473&lng=en&nrm=iso

Freire P. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2013

Souza EFD, Silva AG, Silva AILF. Active methodologies for graduation in nursing: focus on the health care of older adults. Rev Bras Enferm [serial on Internet]. 2018[cited 2020 out 10]; 71(suppl 2):920-4. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0150

Mourão J. EducaEthos; 1º Fronteira Planejamento; 2020; 19 fev. 2020 [cited 2020 jun 21]; YouTube; Available from: https://www.youtube.com/watch?v=aMjkY3BO9yg

Inocente L, Castaman AS, Vieira ML. Painel integrado: material didático-pedagógico facilitador do processo de ensino e aprendizagem. Anais do XIII EDUCERE – Congresso Nacional de Educação, 28-31 agosto 2017; Curitiba, Brasil. Curitiba, EDUCERE; 2017.

Carabetta Junior, V. A utilização de mapas conceituais como recurso didático para a construção e inter-relação de conceitos. Rev. bras. educ. med.[serial on Internet]. 2013 [cited 2020 jun]; 37(3):441-447. Available from: https://www.scielo.br/j/rbem/a/wfNvxq7hyNnPmb9ybsRZHDK/abstract/?lang=pt#:~:text=Os%20mapas%20conceituais%2C%20criados%20por,significado%20ao%20que%20est%C3%A3o%20estudando.

Farias, P.A.M. Martin, A.L.A.R., Cristo, C.S. Aprendizagem Ativa na Educação em Saúde: Percurso Histórico e Aplicações. Revista Brasileira de Educação Médica ABENO[serial on Internet]. 2015[cited 2020 jun]; 39 (1): 143-158. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00602014.

Berbel NAN. A Metodologia da Problematização com o Arco de Maguerez: uma reflexão teórico-epistemológica. Londrina: EDUEL; 2012.

Fernandes CS, Ferreira F, Marques G. Conceito de família em estudantes de graduação em enfermagem através do Photovoice. Avances enEnfermería, [serial on Internet]. 2018[cited 2020 jun]; 36(1):59-68, 2018.Available from:http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-45002018000100059#:~:text=O%20estudante%20de%20enfermagem%20precisa,seu%20pr%C3%B3prio%20desenho%20de%20fam%C3%ADlia.

Fragelli RR, Fragelli TBO. Trezentos: a dimensão humana do método.Educar em Revista, [serial on Internet]. 2017 [cited 2020 jun 20]; 63:253-265. Available from: https://www.scielo.br/j/er/a/9wV6Rd6NXhLZPhMSwtvMD3J/abstract/?lang=pt

Pisciottani F, Costa R, Figueiredo AE, Magalhães C. R. Da teorização sobre o ensino-aprendizagem à prática da educação permanente em enfermagem e sua contribuição para a autoeficácia. Research, SocietyandDevelopment, 2019; 8(7): 1-11.

Paim AS, Iappe NT, Rocha DLB. Metodologias de ensino utilizadas por docentes do curso de enfermagem: enfoque na metodologia problematizadora. Enfermería Global [serial on Internet]. 2015; 35(1):153-169.

Caveião C, Zagonel IPS, Coelho ICM, Peres AM, Montezeli JH. Perception of teachers about the learning process in nursing administration. CogitareEnferm [serial on Internet]. 2015 [cited 2020 jun]; 20(1):103-10. Available from: http://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/40628/24854

Ferraz Júnior AML, Miranda NR, Assunção R, Silva SA, Oliveira FAM, Oliveira RG. Percepção de estudantes de Odontologia sobre metodologias ativas no processo de ensino-aprendizagem. Rev ABENO[serial on Internet]. 2016 [cited 2020 jun]; 16(3):66-77 Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/272/248.

Lara, EMO, Lima VV, Mendes JD, Ribeiro ECO, Padilha RQ. O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: desafios e possibilidades. Interface (Botucatu), [serial on Internet]. 2019[cited 2020 jun 20]; 23(): e180393. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832019000100240&lng=en&nrm=iso

Borges TS, Alencar G. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu Rev. 2014; 3(4):119-43.

Carrara GLR, Rigobello JL, Luize PB, Baldo PL, Bernardes A, Gabriel CS. O ensino da liderança na graduação em enfermagem. Atas CIAIQ. 5-7 agosto2015; Aracaju, Brasil. Aracaju, CIAIQ; 2015.

Oliveira SN, Prado ML, Kempfer SS. Use of simulations in nursing education: an integrative review. Rev Min Enferm[serial on Internet]. 2014[cited 2020 out 10];18(2):487-95. Available from: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/941

Wisniewski D, Papa MAF, Inoue KC, Evora YDM, Matsuda LM. The teaching of management in nursing and the needs of the market: an integrative review. Rev Enferm UFPE [serial on Internet]. 2014 [cited 2020 out 10]; 8(supl-2):3747-57. Available from: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/viewArticle/4918

Sobral FPCP, Viana MER, Livio TA, Santos AG, Costa BGS, Rozendo CA. Metodologias ativas na formação crítica de mestres em enfermagem. Revista Cuidarte.[serial on Internet]. 2020 [cited 2020 jun];11(1): E822. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2216-09732020000100600&script=sci_abstract&tlng=pt

Valente GSC, Fernandes NO, Cosme FSMN, Ferreira FC, Souza CJ. A dinâmica de grupo como estratégia de ensino-aprendizagem na disciplina de gerenciamento de enfermagem. Anais do 17o SENPE – Seminário Nacional de Pesquisa em Enfermagem, 02-05 junho 2013; Natal, Brasil. Natal, SENPE; 2013.

Published

2023-06-20

How to Cite

Gomes Labegalini, C. M., Novakowski Spigolon, D., Costa Borim Christinelli, H., Ramos Costa, M. A., Costa Borim, M. L., & Derenzo, N. (2023). WORKSHOP OF ACTIVE METHODOLOGIES: RETHINKING NURSING EDUCATION . Saúde Coletiva (Barueri), 13(86), 12663–12680. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2023v13i86p12663-12680

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos