This is an outdated version published on 2020-10-01. Read the most recent version.

Challenges and facilities of physical education professionals in psychosocial care centers

Authors

  • Victor Hugo Santos de Castro
  • Delane Giffoni Soares
  • Espedito Afonso Júnior
  • Jaqueline Gomes Souza Santos
  • Morgana Nazareth Porfírio de Souza
  • Antônio Elisiário dos Santos Neto

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i69p8108-8117

Keywords:

Public Health, Mental Health, Physical Education

Abstract

Objective: To identify the challenges and facilities of Physical Education professionals in Psychosocial Care Centers. Methods: This is an exploratory field research with a qualitative approach. The research scenario was composed by the Psychosocial (are Centers of a city in Ceará. The participants were the Physical Education professionals of these services. The data collection technique was the structured interview, held in november 2013. The interviews were recorded and later transcribed for analysis. Results: The challenges are related to the deconstruction of paradigms in relation to the category and the scarcity of materiais and internai spaces for interventions. Commitment of users, academic training of professionals, object of study of Physical Education and Multiprofessional Residencies in Health were the facilities identified. Conclusion: The performance of these professionals is essential for the care provided to users of mental health services and that investments must be made for the development of successful interventions.

Author Biographies

Victor Hugo Santos de Castro

Universidade Estadual do Ceará - UECE - Fortaleza (CE) - Brasil. ORCID: 0000-0001-7465-9092

Delane Giffoni Soares

Universidade Estadual do Ceará - UECE - Fortaleza (CE) - Brasil. ORCID: 0000-0002-1215-5291

Espedito Afonso Júnior

Universidade de Fortaleza - UNI FOR - Fortaleza (CE) - Brasil. ORCID: 0000-0002-3670-251X

Jaqueline Gomes Souza Santos

Universidade Federal do Ceará - UFC - Fortaleza (CE) - Brasil. ORCID: 0000-0002-2073-3995

Morgana Nazareth Porfírio de Souza

Universidade Federal do Ceará - UFC - Fortaleza (CE) - Brasil. ORCID: 0000-0003-1575-9645

Antônio Elisiário dos Santos Neto

Universidade de Fortaleza - UNI FOR - Fortaleza (CE) - Brasil. ORCID: 0000-0001-7269-1726

References

Brasil. Saúde Mental no SUS: os Centros de Atenção Psicossocial. Brasília: Distrito Federal; 2004. 2. Brasil. Portaria lnterministerial n º 1.077, de 12 de novembro de 2009. Brasília: Distrito Federal; 2009. 3. Wachs F. Educação Física e saúde mental: uma prática de cuidado emergente em Centros de Atenção Psicossocial (CAPS) [dissertação]. Porto Alegre: Escola de Educação Física da UFRGS; 2008. 4. Guimarães AC, Pascoal RCA, Carvalho IZ, Adão KS. A inserção social através de práticas de educação física como medidas interventivas para pacientes psicóticos e neuróticos graves do CAPS de São João dei-Rei. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais. 2012; 7(2): 254-259. 5. Castro VHS; Abreu 5MB. Educação Física e Saúde Mental: Oficinas de Práticas Corporais como Estratégia de Cuidado nos Centros de Atenção Psicossocial. Revista de Educação Física, Saúde e Esporte. 2019; 2(1): 40-55. 6. Lakatos EM, Marconi MA. Fundamentos de Metodologia Científica. 4.ed. São Paulo: Atlas; 2001. 7. Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; 2007. 8. Brasil. Resolução N º 466. 2012dez [cited 2021 mar 15]. Available from: https:ibvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/ cns/2013/res0466_ 12_ 12_2012.html. 9. Ramminger T, Brito JC. Cada CAPS é um CAPS: uma coanálise dos recursos, meios e normas presentes nas atividades dos trabalhadores de saúde mental. Revista Psicologia & Sociedade. 2011;23:150-160. 10. [adore C, Beck CLC. O processo terapêutico em um CAPSad: a visão dos trabalhadores. ln: Anais da jornada de Pesquisa em Psicologia. UNIS[, 2011. 11. Campos GWS. Saúde Paidéia. ln: Saúde em debate. São Paulo: Hucitec; 2003. 12. Oliveira CS et ai. O profissional de Educação Física e sua atuação na saúde pública. EF□eportes.com. 2011: 15(153). 13. Kantorski LP, Coimbra VCC, Silva ENF, Guedes AC, Cortes JM, Santos F. Avaliação qualitativa de ambiência num Centro de Atenção Psicossocial. Revista Ciência e Saúde Coletiva. 2011; 16(4): 2059-2066. 14. Wachs F, Fraga AB. Educação Física em Centros de Atenção Psicossocial. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. 2009; 31(1): 93-107. 15. Machado GJ. A atuação do professor de educação física nos centros de atenção psicossocial álcool e drogas da grande Vitória-ES [dissertação]. Vitória: Centro de Educação Física e Desporto da UFES; 2015. 16. Ferreira LAS. O trabalho da Educação Física na composição de equipe de saúde mental especializada em álcool e outras drogas [dissertação]. Porto Alegre: Escola de Educação Física da UFRGS; 2013. 17. Brasil. Lei 11.129. 2005jun [cited 2021 mar 15]. Available from: http:iwww.planalto.gav.br/ccivil_03/ _ato2004- 2006/2005/lei/I11129.htm. 18. Darido CS, Rangel ACI. Educação Física na Escola. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2005. 19. Furtado RP, Oliveira MFM, Sousa MF, Vieira PS, Neves RLR, Rios GB. O trabalho do professor de educação física no CAPS: aproximações iniciais. Revista Movimento. 2015; 21 (1): 41-52. 20. Ferreira LAS, Damico JGS, Fraga AB. Entre a composição e a tarefa: estudo de caso sobre a inserção da Educação Física em um serviço de Saúde Mental. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. 2017; 39(2): 176-182. 21. Muylaert CJ. Formação, vida profissional e subjetividade: narrativas de trabalhadores de Centro de Atenção Psicossocial Infanta-juvenil [dissertação]. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo; 2013.

Published

2020-10-01

Versions

How to Cite

Castro , V. H. S. de ., Soares , D. G. ., Afonso Júnior , E. ., Santos, J. G. S. ., Souza, M. N. P. de ., & Santos Neto, A. E. dos . (2020). Challenges and facilities of physical education professionals in psychosocial care centers . Saúde Coletiva (Barueri), 11(69), 8108–8117. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i69p8108-8117

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos