Perception of nephrologist nurses about the teaching learning process in hemodialysis units
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i69p8371-8392Keywords:
Educational Technology, Hemodialysis, Nephrology Nursing, Diagnosis of Health SituationAbstract
Objective: To verify the perception of the teaching-learning process in hemodialysis units of nephrology nurses from all Brazilian regions through a situational diagnosis. Method: The survey was conducted using the Google drive forms toai, from November 2019 to February 2020. 71 nephrologist nurses from all regions of Brazil participated in the survey. Results: The main findings were related to the length of experience of nurses in nephrology, method and toai used in training in dialysis units, average time for training in a new technology, the nurses' favorite strategy, knowledge about educational technology and the interest in having a toai that would help in the continuing education of nurses in hemodialysis. Conclusion: Based on the answers obtained in this situational diagnosis, the need for toais that can assist in the teaching-learning process in hemodialysis units is clear, making more research on the subject necessary in arder to design new technologies to assist in the teaching process for nephrology nurses working in hemodialysis units.
References
Brasil. Portaria n º 1.675, de 7 de junho de 2018. Altera a Portaria de Consolidação n º 3/GM/MS, de 28 de setembro de 2017, e a Portaria de Consolidação n º 6/GM/MS, de 28 de setembro de 2017, para dispor sobre os critérios para a organização, funcionamento e financiamento do cuidado da pessoa com Doença Renal Crônica - DRC no âmbito do Sistema Único de Saúde - SUS. 2018; 8. Ceccim R B. Educação Permanente em Saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface (Botucatu), Botucatu, 2005; 9(16):161-168. 2. Bauli J D, Matsuda L M. Diagnóstico situacional do serviço de enfermagem de hospital de ensino sob a ótica dos profissionais de nível médio. Revista de Administração em Saúde. 2009;11 (43). 3. Chagas A T R. O Questionário na pesquisa científica. Administração on Line. 2000;1 4. Cooper D, Schindler P. Métodos de pesquisa empresarial. Monte McGraw. 2003; 5. Draganov P, Sanna M C. Avaliação das competências dos professores de enfermagem para facilitar a aprendizagem de adultos. Cogitare Enfermagem. 2015;20(3):556-564. 6. Churchill G A. Marketing research: methodological foundations. Chicago: The Dryden Press. 1987; 7. Vinuto J A. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas. 2014;22(44):203-220. 8375 saúdecoletiva ■ 2021; (11) N.69 9. Batista K B C, Gonçalves O S J. Formação dos profissionais de saúde para o SUS: significado e cuidado. Saude soe. 2011; 20(4): 884-899.