Perception of nephrologist nurses about the teaching learning process in hemodialysis units

Authors

  • CLAUDIA MARIA MARINHO DE ALMEIDA FRANCO
  • ISABELA MELO BONFIM
  • RITA MÔNICA BORGES
  • FRANCISCA ELISÂNGELA TEIXEIRA LIMA
  • GLEISON RESENDE SOUSA
  • KALYNI SILVINO SERRA

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i69p8371-8392

Keywords:

Educational Technology, Hemodialysis, Nephrology Nursing, Diagnosis of Health Situation

Abstract

Objective: To verify the perception of the teaching-learning process in hemodialysis units of nephrology nurses from all Brazilian regions through a situational diagnosis. Method: The survey was conducted using the Google drive forms toai, from November 2019 to February 2020. 71 nephrologist nurses from all regions of Brazil participated in the survey. Results: The main findings were related to the length of experience of nurses in nephrology, method and toai used in training in dialysis units, average time for training in a new technology, the nurses' favorite strategy, knowledge about educational technology and the interest in having a toai that would help in the continuing education of nurses in hemodialysis. Conclusion: Based on the answers obtained in this situational diagnosis, the need for toais that can assist in the teaching-learning process in hemodialysis units is clear, making more research on the subject necessary in arder to design new technologies to assist in the teaching process for nephrology nurses working in hemodialysis units.

Author Biographies

CLAUDIA MARIA MARINHO DE ALMEIDA FRANCO

Mestre em Tecnologia e Inovação em Enfermagem pela Universidade de Fortaleza (UNI FOR) ORCID: 0000-0003-1926-7592

ISABELA MELO BONFIM

Mestre e Doutora em Enfermagem Clinico Cirúrgica pela Universidade Federal do Ceará- UFC. Docente em graduação em Enfermagem e do Mestrado Profissional Tecnologia e Inovação em Enfermagem da Universidade de Fortaleza - UNIFOR. CE-Brasil. ORCID: 0000-0002-0056-862X

RITA MÔNICA BORGES

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Especialista em Nefrologia e Bloco cirúrgico. Docente do Mestrado Profissional Tecnologia e Inovação em Enfermagem. CE-Brasil ORCID: 0000-0002-5862-5244

FRANCISCA ELISÂNGELA TEIXEIRA LIMA

Doutora em Enfermagem. Docente da Universidade Federal do Ceará-UFC. ORCID: 0000-0002-7543-6947

GLEISON RESENDE SOUSA

Mestre em Tecnologia e Inovação em Enfermagem, Especialista em Urgência e Emergência. CE-Brasil. ORCID: 0000-0001-5805-9281

KALYNI SILVINO SERRA

Graduanda em enfermagem pela Universidade de Fortaleza - UNIFOR. ORCID: 0000-0002-0542-4692

References

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Published

2021-10-01

How to Cite

FRANCO, C. M. M. D. A. ., BONFIM, I. M. ., BORGES, R. M. ., LIMA, F. E. T. ., SOUSA, G. R. ., & SERRA, K. S. . (2021). Perception of nephrologist nurses about the teaching learning process in hemodialysis units. Saúde Coletiva (Barueri), 11(69), 8371–8392. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i69p8371-8392

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos