Profile of academic monitoring in the teaching and learning process
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2022v12i75p10143-10153Keywords:
Education, Medical, Teaching, Academic PerformanceAbstract
Objective: to analyze the program for monitoring the teaching and learning process of Health Statistics. Method: transversal and descriptive, on the topic Health Statistics, in a public institution in Ceará, in December 2020. A semi-structured questionnaire was used to evaluate its tracking occupations. The data analysis was carried out in the Excel program, using absolute frequencies and percentages. Results: 34 students participated, la majority mujeres (61.8%). Positive aspects: 9 (26.5%) students mentioned the availability of monitors to resolve doubts; 7 (20.6%) enumerated the didactics used; 6 (17.6%) mentioned that the estudio materials were of excellent quality; 4 (11.8%) provided adequate methodology and revision; 3 (8.8%) indicated good organization, objectivity, attention to the monitoreados, synchrony with the contents imparted by the teacher and good direction. Conclusion: the academic follow-up program was positively evaluated, as it facilitated the integration of theoretical and practical knowledge.
References
Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, dez. 1996.
Brasil. Presidência da República. Lei Federal n. 5540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução Nº. 3 de 20 de junho de 2014. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 23 jun. 2014; Seção 1, p. 8-11.
Andrade EGR, Rodrigues ILA, Nogueira LMV, Souza DF. Contribuição da monitoria acadêmica para o processo ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. Rev. Bras. Enferm. 2018; 71(4); 1596-1603.
Cavalcante FML, Menezes ACV, Alves DGS, Mendonça GMM. Monitoria acadêmica em enfermagem: construindo conhecimentos através de metodologias ativas. Rev enferm UFPE on line. 2021;15: e244462.
Ong DSY, Zapf TC, Cevik M, Palacios-Beana ZR, Barać A, Cimen C, et al. Current mentorship practices in the training of the next generation of clinical microbiology and infectious disease specialists: an international cross-sectional survey. Eur J Clin Microbiol Infect Dis. 2019; 38:659– 65.
Frison LMB. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, Campinas. 2016; 27(1): 133-153.
Burgos CN, Baricati CCA, Martins JT, Scholze AR, Galdino MJQ, Karino ME. Monitoria acadêmica na percepção dos estudantes de enfermagem. Rev Enferm UFSM. 2019;9(37):1-14.
Botelho LV, Lourenço AEP, Lacerda MG, Wollz LEB. MONITORIA ACADÊMICA E FORMAÇÃO PROFISSIONAL EM SAÚDE: UMA REVISÃO INTEGRATIVA. ABCS Health Sci. 2019; 44(1):67-74.
Bezerra IMP. State of the art of nursing education and the challenges to use remote technologies in the time of corona virus pandemic. J Hum Growth Dev. 2020; 30(1):141-147.
Marcuzzo S, Campos PM, Schneider J, Régis CC. Strategies for motivating embryology learning: an experience report in the nursing course of the federal university of Rio Grande do Sul. Rev. Inter. Educ. Sup.,. 2019; 5(1); 1-14.
Martins Ferraz, R. ., Rossetto Kron-Rodrigues, M. ., Martins Galvão, H. ., & de Oliveira Araújo, C. L. . (2021). Metodologias ativas de ensino e aprendizagem: o ensino de hoje na saúde. Saúde Coletiva (Barueri), 11(63), 5488–5499. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i63p5488-5499.
Ximenes MAM, Brandão MGSA, Caetano JA, Barros LM. Métodos ativos de aprendizagem como inovação na educação em enfermagem. Rev. Enfermagem Atual In Derme. 2020; 94(32), e-020052.
Souza GM S, Carvalho ÉG, Lima FC, Pereira DKS, Pereira KF. CONTRIBUIÇÕES DA MONITORIA ACADÊMICA DE ANATOMIA HUMANA AOS ESTUDANTES, PROFESSORES E MONITORES. Arqmudi. 2020; 24(1):81-5.
Baricati CCA, Martins JT, Yagi MCN, Kreling MCGD, Karino ME, Volpato MP. Monitoria: metodologia ativa na prática do cuidar em um curso de enfermagem. Braz. J. Surg. Clin. Res., 2018; 21(1):76-78.