Estrutura representacional de Agentes Comunitários de Saúde sobre atenção à saúde da mulher em situação de violência doméstica

Authors

Keywords:

Agentes Comunitários de Saúde, Atenção à saúde, Violência contra a Mulher, violência doméstica

Abstract

The objective was to analyze the representational structure of community health agents on the health care of women in situations of domestic violence. Descriptive study, of a qualitative nature, based on the structural approach of the Theory of Social Representations (SRT). Data were collected with 107 community health agents from free evocations and analyzed using the Software Ensemble de Programs Permettant l'analyse des Evocations (EVOC) version 2005. The results revealed a central nucleus characterized by a negative attitude with the presence of the element neglect and positive attitudes towards reception, care and a psychologist. These elements are strengthened by the contrast zone presenting the accompaniment, Specialized Police Department for Women's Services (DEAM) and listening. In the peripheries, practical and affective attitudes of these health professionals were observed, with the incorporation of positions. It is concluded that community health agents are essential professionals in the care of women in situations of domestic violence, through the multiprofessional essence and the development of intersectoral relationships.

Author Biographies

Maria Vitória Oliveira Couto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Discente do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Bolsista de Iniciação Científica da Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado da Bahia. Membro e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Violência, Saúde e Cultura de Paz.

Aline Vieira Simões, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do curso de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Saúde da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Membro e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Violência, Saúde e Cultura de Paz.

Charles Souza Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Docente do curso de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Saúde da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

Vanda Palmarella Rodrigues, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do curso de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Saúde da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Líder e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Violência, Saúde e Cultura de Paz.

Alba Benemérita Alves Vilela, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do curso de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Saúde da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Membro e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Violência, Saúde e Cultura de Paz.

Juliana Costa Machado, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Enfermeira. Doutora em Ciências da Saúde. Docente do curso de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Saúde da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vice-Líder e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Violência, Saúde e Cultura de Paz.

Published

2023-03-10

How to Cite

Oliveira Couto, M. V., Vieira Simões, A., Souza Santos, C., Palmarella Rodrigues, V., Benemérita Alves Vilela, A., & Costa Machado, J. (2023). Estrutura representacional de Agentes Comunitários de Saúde sobre atenção à saúde da mulher em situação de violência doméstica. Saúde Coletiva (Barueri), 12(81). Retrieved from https://revistasaudecoletiva.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/2653

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos