BEING A TEACHER IN THE PANDEMIC:

EXPERIENCE, OVERLOAD AND CHALLENGES OF TEACHERS IN BASIC, TECHNICAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2023v13i88p13135-13150

Keywords:

Remote Work, COVID-19, pandemic, Teaching

Abstract

Objective: to analyze the perception of teachers of Basic, Technical and Technological Education at the Federal Institute of Maranhão in relation to Remote Teaching in the context of the pandemic caused by the SARS-CoV-2 virus. Method: This is exploratory-descriptive research of a qualitative nature, whose 23 participants answered a questionnaire composed of open and closed questions between March and April 2022. Result: The answers obtained were analyzed in two thematic axes of the Being-teacher experience, namely:  Daily routine; Health and Defensive Strategies.  Stress, fear, anxiety, anguish, feelings of inadequacy and incapacity, among other sensations, were frequent in the responses, in addition, social isolation significantly affected the aforementioned axes. Conclusion: The results indicate that teachers experienced several challenges, as well as encountered barriers during Remote Teaching in the pandemic context in different spheres, the capillarity of the home office managed to break the already scarce separation between free time and work.

Author Biographies

Ana Karine Pires Miranda, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Mestra em Saúde e Ambiente pela Universidade Federal do Maranhão - Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Campus Santa Inês.

Izolina Ângela da Silva Borges Lima , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Mestra em Saúde Pública e Meio Ambiente- FIOCRUZ. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Campus São José de Ribamar.

Cleomar Lima Pereira , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Maranhão. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Campus São José de Ribamar.

Ilka Vanessa Meireles Santos , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Mestra em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Santa Inês.

Paulo da Cruz Feitosa , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Especialista em Gestão em Saúde pela Universidade Estadual do Maranhão. Enfermeiro do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Campus Santa Inês.

Amanda Lopes Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Acadêmica do curso de Licenciatura em Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Campus Santa Inês.

References

Maião PM, Galvão BE, Masson MLV, Araújo TM, Ferreira LP. Distúrbio de Voz Relacionado ao Trabalho: atividades desenvolvidas por fonoaudiólogos em Centros de Referência em Saúde do Trabalhador (CEREST). Revista Brasileira de Saúde Ocupacional [Internet]. 2022 [cited 2022 Jun 21];47(19):1-9. DOI https://doi.org/10.1590/2317-6369/40520pt2022v47e19. Availablefrom: https://www.scielo.br/j/rbso/a/sM97WsRn7TJhBNQ3d36M3Xy/?format=pdf&lang=pt

Vital SCC, URT, S. Do imprevisível pandêmico ao intencional formativo: uma psicologia educacional/escolar para pensar o enfrentamento ao adoecimento docente. In: Negreiros F, Ferreira BO. Onde está a psicologia escolar no meio da pandemia? [E-book]. 1st ed. São Paulo-SP: Pimenta Cultural; 2021. 4, p. 118-146. E-book (1106p.).

Carlotto MS, Câmara SG, Batista JV, Schneider GA. Prevalência de Afastamentos por Transtornos Mentais e do Comportamento Relacionados ao Trabalho em Professores. PsiUnisc [Internet]. 2018 Dec 05 [cited 2022 Jan 4];3:19-32. DOI https://doi.org/10.17058/psiunisc.v3i1.12464. Availablefrom: https://online.unisc.br/seer/index.php/psi/article/view/12464

Baasch D, Trevisan RL, Cruz RM. Perfil epidemiológico dos servidores públicos catarinenses afastados do trabalho por transtornos mentais de 2010 a 2013. Ciência e Saúde Coletiva [Internet]. 2017 [cited 2021 Dec 15];22:1641-1650. DOI 10.1590/1413-81232017225.10562015. Availablefrom: https://www.scielo.br/j/csc/a/TgRqjvtctpVtdkszhJ6WHDb/?format=pdf&lang=pt

Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus [Internet]. [placeunknown]; 2020 Mar 11. Mudança de classificação obriga países a tomarem atitudes preventivas; [revised 2023 Apr 21; cited 2021 Oct 12]; Availablefrom: https://www.unasus.gov.br/noticia/organizacao-mundial-de-saude-declara-pandemia-de-coronavirus

Minayo MC. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14th ed. e atual. São Paulo-SP: Hucitec; 2014. 407 p.

Sistema Unificado de Administração Pública [Internet]. [placeunknown]: DGTI/IFMA; 2022. Servidores; [revised 2023 Jan 12; cited 2022 May 9]; Availablefrom: https://suap.ifma.edu.br/admin/rh/servidor/?setor__uo=46&excluido__exact=0&categoria=docente

Gil AC. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo-SP: Atlas; 2019. 248 p. ISBN: 978-85-970-2098-4.

Souza Luciana Karine de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia [Internet]. 2019 [cited 2022 Dec 6];71:51-67. DOI http://dx.doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2019v71i2p.51-67. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v71n2/05.pdf

Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprovar as seguintes diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. [cited 2022 Mar 16]. Availablefrom: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf

Maciel TS, Oliveira AAS. As contribuições dos estudos de Vygotski à educação: notas sobre um pensamento revolucionário. Revista Educação e Emancipação [Internet]. 2018 [cited 2022 Mar 16];11:83–107. DOI https://doi.org/10.18764/2358-4319.v11n2p83-107. Availablefrom: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/9530

Menegolla M, Sant‘anna IM. Por que planejar? Como planejar? Currículo, área, aula. 22th ed. e atual. Petrópolis-RJ: Editora Vozes; 2014. 160 p. ISBN: 8532607764.

Santana CLS, Sales KMB. Aula em casa: Educação, Tecnologias Digitais e Pandemia Covid-19. Interfaces Científicas-: Educação [Internet]. 2020 [cited 2022 Apr 12];10:75 - 92. DOI 10.17564/2316-3828.2020v10n1p75-92. Availablefrom: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9181/4130

Mancebo D, Goulart SMS, Dias VC. TRABALHO DOCENTE NA UERJ (1995-2008): INTENSIFICAÇÃO, PRECARIZAÇÃO E EFEITOS DE SUBJETIVAÇÃO. Seminário Internacional da Rede de Pesquisadores sobre Associativismo e Sindicalismo dos Trabalhadores em Educação; 2010 [Internet]. Rio de Janeiro-RJ: [publisherunknown]; 2010 [cited 2022 Apr 12]. Availablefrom: https://redeaste.irice-conicet.gov.ar/sites/default/files/Mancebo-Goulart-Dias.pdf

Dejours C. Subjetividade, trabalho e ação. Revista Produção [Internet]. 2004 [cited 2022 Jun 14];14:27-34. DOI https://doi.org/10.1590/S0103-65132004000300004. Availablefrom: https://www.scielo.br/j/prod/a/V76xtc8NmkqdWHd6sh7Jsmq/?format=pdf&lang=pt

Mancebo D. Trabalho Docente: Subjetividade, Sobreimplicação e Prazer. Psicologia: Reflexão e Crítica [Internet]. 2007 [cited 2022 May 3];20:74-80. DOI https://doi.org/10.1590/S0102-79722007000100010. Availablefrom: https://www.scielo.br/j/prc/a/VVVXXmfQT6GbF3sjRn4rJhs/?format=pdf&lang=pt

Safatle V, Junior NS, Dunker C. Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte-MG: Autêntica; 2020. 288 p. ISBN: 978-6588239810.

Dejours C. A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho [E-book]. 1st rev. ed. Paraguay Ana Isabel, translator. São Paulo-SP: Cortez; 2021. 224 p. ISBN: 978-65-5555-135-8. E-book( 224p.).

Eachempati P, Ramnarayan K. Covido-pedago-phobia. Medical Education [Internet]. 2020 [cited 2021 Dec 22];54:678-680. DOI https://doi.org/10.1111/medu.14257. Availablefrom: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/medu.14257

Silva LS, Junior PRM, Araujo FHN. Ensino Superior em tempos de pandemia: sofrimento, culpa e (im)produtividade. In: Negreiros F, Ferreira BO. Onde está a psicologia escolar no meio da pandemia? [E-book]. São Paulo-SP: Pimenta Cultural; 2021. 10, p. 272-286. E-book (1106p.).

Published

2023-12-19

How to Cite

Silveira da Silva, L., Pires Miranda, A. K., Borges Lima , I. Ângela da S., Lima Pereira , C., Meireles Santos , I. V., Feitosa , P. da C., & Lopes Nascimento, A. (2023). BEING A TEACHER IN THE PANDEMIC:: EXPERIENCE, OVERLOAD AND CHALLENGES OF TEACHERS IN BASIC, TECHNICAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION. Saúde Coletiva (Barueri), 13(88), 13135–13150. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2023v13i88p13135-13150

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos