CONTINUING EDUCATION WITH COMMUNITY HEALTH AGENTS: POTENTIALS OF TRAINING GUIDED BY MULTIPROFESSIONAL

POTENTIALS OF TRAINING GUIDED BY MULTIPROFESSIONAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2023v13i88p13314-13323

Keywords:

Continuing Education; Community Health Agent; Health promotion

Abstract

Continuing education is a political-pedagogical measure that aims to favor workers through the teaching-learning process within their routine, capable of contributing to the improvement of services and working conditions by incorporating principles of problematization and contextualization of reality. The article aims to report experiences in continuing education practices carried out by Multiprofessional Health Residents for Community Health Agents. Training was carried out with themes relevant to collective health. The actions took place through the Municipal Health Department in partnership with the Multiprofessional Residency by the School of Public Health of Ceará. These actions provided opportunities for qualification for Community Health Agents, to enhance their guidance to the community. It allowed residents the opportunity and experience to promote health and prevent injuries within a multidisciplinary approach, developing skills and allowing the construction of spaces that encourage health promotion based on territorial and professional needs.

References

ALMEIDA, J, R.D.; BIZERRIL, D.L.; SALDANHA, K.G.H.; ALMEIDA, M.E.L. Educação Permanente em Saúde: uma estratégia para refletir sobre o processo de trabalho. Rev. ABENO [online]. v.16, n.2, p. 07-15. 2016. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/248. Acesso em: 10 jun. 2023.

ANDRADE, A.C.V; SCHWALM, M.T.; CERETTA, L.B.; DAGOSTIN, V.S.; SORATTO, M.T. Planejamento das ações educativas pela equipe multiprofissional da Estratégia Saúde da Família. O Mundo da Saúde, São Paulo, p.439-449, 2013.Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/mis-36852. Acesso em: 11 jun. 2023.

LIMA, W.L.S.; TORREÃO, P.A.; SANTOS, J.S.; CUNHA, K.M.; NASCIMENTO, R.C.S.N.; ANUNCIAÇÃO, L.L.; COUTINHO, N.A.S. Percepções sobre a importância da educação interprofissional na formação dos profissionais de saúde: relato de experiência de um grupo do PET-Saúde/ Interprofisisionalidade, Revista de Saúde Coletiva da UEFS, v.10, n. 1, 2020.Disponível em: https://periodicos.uefs.br/index.php/saudecoletiva/article/view/5152. 08 jun. 2023.

AVELAR, J.M. de F. O Agente Comunitário de Saúde e a Educação Permanente em Saúde. 38 f. TCC (Graduação) - Curso de Curso de Especialização em Atenção Básica e em Saúde da Família, 2014. Disponível em: https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/4314.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

PINHEIRO, G.W; AZAMBUJA, M.S; BONAMIGO, A.W. Facilidades e dificuldades vivenciadas na Educação Permanente em Saúde, na Estratégia Saúde da Família. Saúde em Debate [online]. v. 42, n. spe4, pp. 187-197. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/fxDM8Km9jhC3wpz59nQZJxM/?lang=pt. Acesso em: 1 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, Departamento de Gestão da Educação na Saúde – 1. ed. rev. – Brasília : Ministério da Saúde, 2018. 73 p. : il. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude_fortalecimento.pdf. Acesso em: 01Jul. 2022.

CECCIM, R. B. “Educação Permanente em Saúde: desafio ambicioso e necessário”. Revista Interface, v. 9, n. 16, p. 161-177, set 2004/fev. 2005. Disponível em: <http://www.escoladesaude.pr.gov.br/arquivos/File/textos%20eps/educacaopermanente.pdf. Acesso em: 20 jun. 2023.

Published

2023-12-19

How to Cite

Freire Mororo de Sa, T., Catunda Melo , D. F., Gomes Boto , E., Monteiro Oliveira , S. D., Ribeiro Araújo, I., Osawa de Vasconcelos , M. I., Ramalho de Farias , M., & de Araújo Dias, M. S. (2023). CONTINUING EDUCATION WITH COMMUNITY HEALTH AGENTS: POTENTIALS OF TRAINING GUIDED BY MULTIPROFESSIONAL: POTENTIALS OF TRAINING GUIDED BY MULTIPROFESSIONAL. Saúde Coletiva (Barueri), 13(88), 13314–13323. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2023v13i88p13314-13323

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos