Experiences of the implementation of the integrator extensionist program in medical training
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2024v14i89p13238-13247Keywords:
Extensão, Interprofissionalidade.Abstract
Introduction: This study aims to report the experience of implementing the Integrator Extension Program (PEI) as a curricular component of the medical course in a private institution of higher education. It describes, the activities of elaboration of the discipline and pedagogical formation, through interprofessional or multidisciplinary meetings. Experience report: This is an experience report of managers and professors in the process of implementing the PEI, in the medical course, at a private institution in Várzea Grande, Mato Grosso. The meetings took place at the University Center and via the ZOOM digital platform between August 2022 and February 2023. The training took place at the educational institution during the pedagogical week from February 6 to 10, 2023. The interprofessional planning was dynamic and there was a study about the teaching and learning strategies that could be used. In addition, in the training, we used realistic simulation, which was essential for the professors' understanding of extension and active methodologies, since putting yourself in the student's shoes challenges the search for the most appropriate method for learning. These moments allowed adopting the problematization methodology using strategic planning tools and as a strategy the smart map to implement health actions in the community through the extension that will be developed with the students of the first semester. Discussion: According to the literature, extension is mandatory in medical training as a curricular component, accounting for 10% of the total course load1. Interprofessionality and interdisciplinarity is a trend in undergraduate courses. Thus, it is essential to train teachers to develop in students the skills required in the national curriculum guidelines. Conclusion: The experience of planning for the implementation of the curricular component made it possible to expand knowledge about collaborative work, extension and primary health care. The difficulty was to define the most adequate methodology. After pedagogical training, it was collectively decided to use the problematization methodology. The limitation was to finalize the complete design of only one stage of the course. It is suggested that other universities share the successful experiences of implementing extension as a curricular component in medical courses.
References
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Diário Oficial da União, Brasília, 19 de dezembro de 2018, seção 1.
Pereira NFF, Vitorini RA da S. Curricularização da Extensão: Desafio da Educação Superior. Interfaces - Rev. de Ext. UFMG [Internet]. 24º de julho de 2019 [citado 7º de novembro de 2023];7(1). Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19047
Barbosa FCM, Brunetto FS, Vitorini RAS. Direito à Educação: Ações Afirmativas como política pública para ingresso no Ensino Superior. In: Cadernos de Direito, v. 17, n. 33, p. 81-100, 2017. ISSN 2238-1228. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistasunimep/index.php/cd/article/view/3534>. Acesso em: 07 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.15600/2238-1228/cd.v17n33p81-100
Montenegro NG da SD, Moreira JCP, Silva JG da. Desafios para a curricularização da Extensão universitária nos cursos de graduação. Entre Ações [Internet]. 26º de outubro de 2023 [citado 8º de novembro de 2023];4(1):31-3. Disponível em: //periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/entreacoes/article/view/1109
Almeida SMV, Barbosa LMV. Curricularização da Extensão Universitária no Ensino Médico: o encontro das gerações para humanização da formação. Revista Brasileira de Educação Médica. 43 (1 Supl. 1): 672-680, 2019. Universidade de Pernambuco. https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190013 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190013
Ribeiro AA, Givisiez CR, Coimbra EAR, Santos JDD, Pontes JEM, Luz NF, Rocha RO, Costa WLG. Interprofissionalidade na atenção primária: intencionalidades das equipes versus realidade do processo de trabalho. Esc Anna Nery 2022; 26: e 20210141 DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0141 DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2021-0141
Gomes, Andréia Patrícia e Rego, Sergio. Transformação da educação médica: é possível formar um novo médico a partir de mudanças no método de ensino-aprendizagem?. Revista Brasileira de Educação Médica [online]. 2011, v. 35, n. 4 [Acessado 24 Fevereiro 2023], pp. 557-566. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400016>. Epub 10 Fev 2012. ISSN 1981-5271. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400016
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Diário Oficial da União, Brasília, 19 de dezembro de 2018, seção 1, p. 49 e 50.
Caleman G. et al. Instituto Sírio Libanês. Projeto aplicativo: termo de referência.1 ed. Reimp. São Paulo: Instituto Sírio Libanês. Ministério da Saúde, 2016.
Colussi CF, Pereira KG. (Orgs.). Territorialização como instrumento do planejamento local na Atenção Básica. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2016. Páginas: 10-27,29-58,61-63. Disponível em: https://ares.unasus.gov.br/acervo/html/ARES/13957/1/TERRITORIALIZACAO_LIVRO.pdf. Acesso em: 07 fev. 2023.
Malheiros, Rodrigo e Guimarães, Regina Guedes Moreira. Extensão Universitária e Formação Médica: Uma Análise da Experiência dos Bolsistas no Programa "Escola Cidadã". Revista Brasileira de Educação Médica [online]. 1998, v. 22, n. 2-3 [Acessado 24 Fevereiro 2023], pp. 67-76. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1981-5271v22.2-3-008>. Epub 21 Out 2020. ISSN 1981-5271. https://doi.org/10.1590/1981-5271v22.2-3-008. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v22.2-3-008
Reis LC dos, Alves CM, Paiva HFB, Anversa ALB, Moreira EC, Oliveira AAB de, Souza V de FM. Curricularização da extensão em cursos da área da saúde: uma revisão integrativa. 2022. Jornal de Políticas Educacionais. V. 16, e86071. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v16i1.86071