PLAYING LIKE A DOCTOR: EXPERIENCE REPORT ON AN EXTENSION PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i93p14402-14409

Keywords:

health education, child health, play

Abstract

OBJECTIVE: To report the authors' experience in an extension project to observe children's language when faced with simulated medical procedures. METHODS: Experience report involving 224 children, aged 3 to 8, enrolled in three schools in São José dos Campos. The activities were organized in the form of a scavenger hunt, with each class being approached individually. At the first station, called "dressings", syringes and bandages were presented, allowing the children to handle the devices and understand their use. At the second station, "exams", the children learned about devices such as stethoscopes, otoscopes and tongue depressors and performed exams on each other. At the last station, "X-rays", the children were allowed to enter a wooden structure that exemplified a simple X-ray. CONCLUSION: It is concluded that the sample showed insecurity regarding all the procedures performed in the activities, especially oroscopy due to fear of nausea.

References

Fuhrmann, E. Mídia e drogas: uma discussão voltada para a leitura e produção de textos. Caderno Pedagógico [internet] 2014 [acesso 10 de setembro de 2022].

Schoen, T. H., & Vitalle, M. S. S. (2012). Tenho medo de quê? Revista paulista de pediatria: orgaooficial da Sociedade de Pediatria de SaoPaulo, 30(1), 72–78. https://doi.org/10.1590/s0103-05822012000100011

CADERNOS de ATENÇÃO BÁSICA ATENÇÃO BÁSICA SAÚDE DA CRIANÇA: CRESCIMENTO E DESENVOLVIMENTO SAÚDE DA CRIANÇA: CRESCIMENTO E DESENVOLVIMENTO [Internet]. Ministério da saúde. 2012 [citado 24 de outubro de 2024]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/saude_crianca_crescimento_desenvolvimento.pdf

Horta, R. L., Andersen, C. S., Pinto, R. O., Horta, B. L., Oliveira-Campos, M., Andreazzi, M. A. R. de, & Malta, D. C. (2017). Health promotion in school environment in Brazil. Revista de saude publica, 51(0). https://doi.org/10.1590/s1518-8787.2017051006709

Carvalho, F. F. B. de. (2015). A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis (Rio de Janeiro, Brazil), 25(4), 1207–1227. https://doi.org/10.1590/s0103-73312015000400009

Ilhas, P. V., Lima, A. P. S. de, Rossi, D. S., & Soares, F. A. A. (2014). INTERVENÇÕES NO AMBIENTE ESCOLAR UTILIZANDO A PROMOÇÃO DA SAÚDE COMO FERRAMENTA PARA A MELHORIA DO ENSINO. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 16(3), 35–54. https://doi.org/10.1590/1983-21172014160302

A promoção da saúde no contexto escolar. (2002). Revista de saude publica, 36(4), 533–535. https://doi.org/10.1590/s0034-89102002000400022

Mitre, R. M. de A., & Gomes, R. (2004). A promoção do brincar no contexto da hospitalização infantil como ação de saúde. Ciencia & saude coletiva, 9(1), 147–154. https://doi.org/10.1590/s1413-81232004000100015

Published

2025-02-21

How to Cite

Fazuoli Nissan, B., Fabricatori, R. R., Borba da Fonseca, J. G., & Arthuzo Pinto , F. (2025). PLAYING LIKE A DOCTOR: EXPERIENCE REPORT ON AN EXTENSION PROJECT. Sa´úde Coletiva (Barueri), 15(93), 14402–14409. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i93p14402-14409

Issue

Section

Experience Report