The Importance of Social Sciences and Humanities in Health in Medical Training: A Teaching Experience Report in a Public Health Internship in Obstetrics Area
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i93p14707-14718Keywords:
Public health, Medical training, Obstetrics, Social sciences and humanities in healthAbstract
Objective: To present a teaching experience in Public Health within a rotational obstetrics internship, which fostered reflections on integrating Public Health into the undergraduate medical curriculum, emphasizing its crucial importance through the lens of Social and Human Sciences in Health. Experience report: A significant diversification of the Public Health teaching curriculum was proposed, adopting a critical and reflective socio-anthropological approach. This approach integrated the social determinants of health into obstetric care, transcending the strictly biomedical model and incorporating other dimensions of health care. Topics such as humanization in healthcare, health education within Brazil's Unified Health System (SUS), and women's autonomy were discussed. Additionally, reflections on intersectionality highlighted the complex interactions between race, gender, and class, which impact care not only for pregnant women but also for their families and newborns. Final considerations: The approach contributed to broadening the horizons of medical training, offering a more comprehensive and sensitive perspective on social and individual demands in the context of obstetrics and public health.
References
Carvalho YM de, Ceccim RB. Formação e educação em saúde: aprendizados com a saúde coletiva. In: Campos G, Bonfim JR, Minayo MC, Akerman M, Drumond M, Carvalho YM de, editors. Tratado de saúde coletiva. 2nd ed. São Paulo: Hucitec; 2017. ISBN: 978-85-64806-56-6.
Akotirene C. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen; 2019. (Feminismos Plurais). ISBN: 978-85-98349-90-9.
Leal MDC, Gama SGND, Pereira APE, Pacheco VE, Carmo CND, Santos RV. A cor da dor: iniquidades raciais na atenção pré-natal e ao parto no Brasil. Cad Saúde Pública Internet [Internet]. 2017 [cited 2025 Feb 1];33(suppl 1). doi:10.1590/0102-311x00078816. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2017001305004&lng=pt&tlng=pt
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução no nº 3, de 20 de junho de 2014. Brasília, DF; 2014.
Barros NF de. As ciências sociais ma na educação médica. São Paulo: Hucitec Editora; 2016. ISBN: 978-85-8404-091-9.
Silva LMDÁE, Ferreira JT. As ciências sociais na educação médica. Trab Educ E Saúde [Internet]. 2017 [cited 2025 Feb 1];15(2):641–2. doi:10.1590/1981-7746-sol00067. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000200641&lng=pt&tlng=pt
Davis DA. Obstetric racism: the racial politics of pregnancy, labor, and birthing. Med Anthropol [Internet]. 2019 [cited 2025 Feb 1];38(7):560–73. doi:10.1080/01459740.2018.1549389. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01459740.2018.1549389
Greenwood BN, Hardeman RR, Huang L, Sojourner A. Physician–-patient racial concordance and disparities in birthing mortality for newborns. Proc Natl Acad Sci [Internet]. 2020 [cited 2025 Feb 1];117(35):21194–200. doi:10.1073/pnas.1913405117. Available from: https://pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.1913405117
Ferreira MJM, Ribeiro KG, Almeida MMD, Sousa MDSD, Ribeiro MTAM, Machado MMT, et al. Novas Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de medicina: oportunidades para ressignificar a formação. Interface Comun Saúde Educ [Internet]. 2019 [cited 2025 Feb 1];23(suppl 1):e170920. doi:10.1590/interface.170920. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832019000600211&tlng=en
Maria Cecília de Souza Minayo MCS. Contribuições da antropologia para pensar a saúde. In: Gastão Wagner de Sousa Campos GWSC, Maria Cecília de Souza Minayo MCS, Marco Akerman M, Marcos Drumond M, Yara Maria de Carvalho YM, editors. Tratado de saúde coletiva. São Paulo: Hucitec; 2006. (Saúde em Debate). ISBN: 978-85-271-0704-4.
Ferreira FC. O docente de ciências sociais na educação médica. Interface Comun Saúde Educ [Internet]. 2019 [cited 2025 Feb 1];23:e170225. doi:10.1590/interface.170225. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832019000100701&tlng=pt
Del Priori M, Del Priori M. Magia e medicina na colônia: o corpo feminino. In: Del Priori M, editor. Histoória das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto; 2009. ISBN: 978-85-7244-256-5.
Rohden F. Uma ciência da diferença: sexo e gênero na medicina da mulher. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2012. (Antropologia e Saúde). ISBN: 978-85-7541-399-9
Vieira EM. A medicalizacação do corpo feminino. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2002. ISBN: 978-85-7541-016-5.
Chazan L. “Meio quilo de gente”: um estudo antropológico sobre ultra-ssom obstétrico. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2007. (Antropologia e Saúde). ISBN: 978-85-7541-127-8.
Martin E. A mulher no corpo: uma análise cultural da reprodução. Rio de Janeiro: Garamond; 2006.
Leal MDC, Gama SGND. Nascer no Brasil. Cad Saúde Pública [Internet]. 2014 [cited 2025 Feb 1];30(suppl 1):S5–S5. doi:10.1590/0102-311XED01S114. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2014001300001&lng=pt&tlng=pt
Leal M do C, Esteves-Pereira AP, Bittencourt SA, Domingues RMSM, Theme MM, Leite TH, et al. Protocolo do Nascer no Brasil II: pesquisa nacional sobre aborto, parto e nascimento. Cad Saúde Pública [Internet]. 2024 [cited 2025 Feb 1];40(4):e00036223. doi:10.1590/0102-311XPT036223. Available from: https://www.scielosp.org/article/csp/2024.v40n4/e00036223/pt/#
Violência obstétrica: a voz das brasileiras [documentary]. Zorzam B, Sena LM, Franzo AC, Brum K, Rapchan A, directors. Brazil: Produção independente; 2012. 51 min. color.
Diniz CSG, Niy DY, Andrezzo HFDA, Carvalho PCA, Salgado HDO. A vagina-escola: seminário interdisciplinar sobre violência contra a mulher no ensino das profissões de saúde. Interface Comun Saúde Educ [Internet]. 2016 [cited 2025 Feb 1];20(56):253–9. doi:10.1590/1807-57622015.0736. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832016000100253&lng=pt&tlng=pt
Oliveira AAS de, Schirmer JB. Caso Alyne Pimentel: uma análise à luz da abordagem baseada em direitos humanos. Rev Inst Bras Direitos Hum. 2012;12(12):11–22.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Ciência, Tecnologia e Insumos Estratégicos Departamento de Gestão e Incorporação de Tecnologias em Saúde. Diretrizes nacionais de assistência ao parto normal. Versão resumida [Internet] [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2017. ISBN: 978-85-334-2477-7. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_nacionais_assistencia_parto_normal.pdf
Figueiredo MFS, Rodrigues-Neto JF, Leite MTS. Modelos aplicados às atividades de educação em saúde. Rev Bras Enferm [Internet]. 2010 [cited 2025 Feb 1];63(1):117–21. doi:10.1590/S0034-71672010000100019. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672010000100019&lng=pt&tlng=pt