Professional Training and the Impact on Health Care From the Perspective of the Lgbtqiapn+ Population

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i93p14630-14637

Keywords:

Gender diversity, Continuing education, Sexual and gender minorities, Health

Abstract

Objective: To describe the perception of the LGBTQIAPN+ population regarding health care within the Brazilian Unified Health System (SUS). Methodology: A quantitative, descriptive, and prospective study conducted through interviews with questions about discriminatory care and the perception of changes allowed in health systems for inclusive care. The study was carried out from January 2023 to December 2024 with LGBTQIAPN+ individuals. Results: The majority of the LGBTQIAPN+ population reports receiving poor care in the health network and not having their needs adequately met. Narratives of discrimination and violence are frequent. Conclusion: There are shortcomings in the care provided by health professionals and in their training, highlighting the need to implement more effective training programs in health care within SUS.

References

Valente J. Diversidade humana: aspectos da comunidade LGBTQIAPN+ e sua inclusão na sociedade. 2021.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Política nacional de saúde integral de lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais. Brasília: Ministério da Saúde; 2013.

Leão MCS. Diversidade e políticas públicas: um olhar sobre a população LGBTQIA+ no Pará - Brasil [dissertação de mestrado]. São Paulo: FLACSO Sede Brasil; 2022.

Antunes JCF. Políticas públicas e legislações à população LGBT: última década. Congresso Internacional de Direitos Humanos de Coimbra. 2022;7(1).

Boonyapisomparn N, et al. Healthcare discriminationandfactorsassociatedwithgender-affirming healthcare avoidancebytransgenderwomenandtransgendermen in Thailand: findingsfrom a cross-sectional online-surveystudy. Int J Equity Health. 2023;22(1):31.

Bastoni NG de O. Corpos dissidentes e a crítica queer: a sexualidade biopolítica nas políticas públicas de saúde LGBTQIA+ no Brasil contemporâneo. 2023;15 jun.

Nasution NST. Técnica de amostragem em pesquisa qualitativa. 2022.

Pereira RR. A institucionalização dos discursos de ódio e antidemocráticos: seus perigosos efeitos na retomada de direitos e na violência LGBTIfóbica. REBEH. 2024; 15 ago.

Garcia DLV, Muinhos SMBC, Almeida PL de, Alencar RGO de, Silva ÉK de S, Miranda YF de, Deininger L de SC. As dificuldades na abordagem integral à saúde LGBTQIA+.

Silva A de CA da, Alcântara AM, Oliveira DC de, Signorelli MC. Implementação da Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais (PNSI LGBT) no Paraná, Brasil.

Santos KF, Vargas JR, Guizardi FL, Dutra EB. Desafios relatados por experiências de ensino a distância na educação permanente em saúde: uma revisão integrativa. In: Guizardi FL, Dutra EB, Passos MF, organizadoras. Em mar aberto: perspectivas e desafios para uso de tecnologias digitais na educação permanente da saúde. 1ª ed. Porto Alegre: Rede UNIDA; 2021. p. 75.

Allebrandt D, Mendes PF, Oliveira VC, Carvalho D, Soares RS. Escutando histórias para construir estratégias de educação permanente em saúde materno-infantil em Alagoas. Saúde Soc. 2024;33(3)

Published

2025-02-21

How to Cite

Janini Pinto, J. J., Santos, A. de A., Lemos, A., de Melo Souza, V. de M., Silva Brunoni, J. S., & Felizardo Ahmad, A. F. (2025). Professional Training and the Impact on Health Care From the Perspective of the Lgbtqiapn+ Population. Sa´úde Coletiva (Barueri), 15(93), 14630–14637. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i93p14630-14637

Issue

Section

Original Article