Applicability of culture circles in health education: an integrative literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i93p14690-14706

Keywords:

Health Education, Teaching, Comprehensiveness in Health, Humanization of Care

Abstract

Objective: to analyze the potential and applicability of Paulo Freire's culture circles for health education practices. Methodology: this is an integrative literature review conducted based on a search in the VHL, PubMed, Web of Science and Scopus, based on the PRISMA 2020 and ENTREQ protocols. Results and Discussions: based on the analysis of the works, aspects such as the stages, instrumentalization and potential of this approach for the practice of health education were highlighted in two thematic axes, making it possible to highlight positive aspects such as the bond, horizontality, longitudinality, interdisciplinarity and co-accountability promoted by these practices, due to the openness to dialogue and the protagonism of the students that occurs in this process. Final considerations: the importance of culture circles in promoting autonomy, reflection and critical awareness of patients in the face of educational processes is identified.

References

BARROS JA. Pensando o processo saúde doença: a que responde o modelo biomédico? Saúde Soc. 2002;11(1):67–84.

BORGES DC, et al. Círculo de Cultura como estratégia de promoção da saúde: encontros entre educação popular e interdisciplinaridade. Saúde Debate. 2022;46(spe6):228–38.

BORGES FM, et al. Relação entre planejamento didático e círculo de cultura: experiência com grupo de idosos hipertensos. Saúde Redes. 2021;7(3):115–127.

BRANDÃO MGSA, et al. Educação em saúde como estratégia de qualificação da assistência às gestantes no interior do Ceará. Rev Enferm Atenção Saúde. 2020;9(1):127–135.

BUBADUÉ RM, et al. Ações educativas com adolescentes sobre a prevenção da COVID-19: relato de experiência. Rev Enferm UFSM. 2022;12:e27.

CAMARGO-PLAZAS P, et al. Adapting Paulo Freire’s participatory education to develop self-management education programs for seniors with diabetes. Can J Diabetes. 2021;45(6):575–578.

CANCIO I, SOARES J. Critérios e estratégias de qualidade e rigor na pesquisa qualitativa. Cienc Enferm. 2020;26:28.

CAPRA F. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo: Cultrix, 1982.

CARMES BA, et al. Contribuições de Paulo Freire para a melhoria da relação médico-paciente. Saúde Debate. 2024;48(142):e8790.

CHEVALLARD Y, JOHUA MA. La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. La Pensée Sauvage, 1985.

CORSI CAC, et al. Educational actions to raise student awareness about the donation and transplantation of human organs and tissues. Transplant Proc. 2023;55(6):1329–1336.

DANTAS VL, LINHARES AMB. Círculos de Cultura: problematização da realidade e protagonismo popular. Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. II Caderno de educação popular em saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2014.

FREIRE P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LIMA AFA, MACHADO FIS. Médico como arquiteto da escolha: paternalismo e respeito à autonomia. Rev Bioética. 2021;29(1):44–54.

LUZARDO AR, et al. Percepções de idosos sobre o enfrentamento da COVID-19. Cogitare Enferm. 2021;26:e78852.

MENDIETA MC, et al. Concepções de jovens educandos sobre sistema e serviços de saúde públicos. Ciênc Cuid Saúde. 2022;210.

PINTO ACS, et al. Conversando sobre a prevenção do HIV/AIDS com homens jovens usuários de crack. Rev Enferm Atual In Derme. 2019;82(20).

RODRIGUES DMMR, et al. Desvelamento Crítico em Sexualidade Desenvolvido com Idosas como Dispositivo de Avaliação Educativa Dialógica. Rev Baiana Enferm. 2019;33.

ROSSETTO M, et al. Flores e espinhos na gestação: experiências durante a pandemia de COVID-19. Rev Gaúcha Enferm. 2021;42:e20200468.

SELAU BL, et al. Estratégias para potencialização das ações de promoção da saúde com crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade. Interface. 2021;25:e210235.

SIMONSMEIER B, et al. What sixty years of research says about the effectiveness of patient education on health: a second order meta-analysis. Health Psychol Rev. 2021;16:450–74.

SOUZA JB, et al. Câncer em tempos de COVID-19: repercussões na vida de mulheres em tratamento oncológico. Rev Enferm UERJ. 2020;28:e51821.

SOUZA JB, et al. Reflexões sobre o enfrentamento do coronavírus disease 2019: diálogos virtuais com gestantes. R Enferm Cent O Min. 2020;10.

SOUSA LMM, et al. A metodologia de revisão integrativa da literatura em enfermagem. Rev Invest Enferm. 2017;21(2):17–26.

Published

2025-02-21

How to Cite

Lima, L., Teles, P. R. F., Aguiar, M. S. da S., Ribeiro, M. S., Miranda, L. E. R. de, Franco, L. P. de O., Silva, F. P. da, & Medeiros, E. S. (2025). Applicability of culture circles in health education: an integrative literature review. Sa´úde Coletiva (Barueri), 15(93), 14690–14706. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i93p14690-14706

Issue

Section

Integrative Review