Technological Educational Products: Teaching Surgical Site Infection Epidemiological Surveillance in Undergraduate Nursing
DOI:
https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2025v15i94p15095-15106Keywords:
Cross Infection, Educational Technology, Education, NursingAbstract
In recent years, the use of educational technologies has gained prominence due to their proven benefits in educational practice, allowing learning to occur anytime and anywhere. This research aims to analyze which technological educational products are used in the teaching-learning process in undergraduate Nursing programs for the instruction of epidemiological surveillance of surgical site infections. An Integrative Literature Review (ILR) was chosen as the research method. The research was conducted in the following scientific databases: SCIELO (Scientific Electronic Library Online), Health Sciences, and the Virtual Health Library (BVS), as well as the National Library of Medicine (PubMed). The descriptors were crossed within each database using the boolean operators AND and OR, with the following descriptors: Hospital Infection, Nursing Education, Educational Technologies. Based on the articles found, it is evident that educational technologies, in general, have gained traction and significantly contributed to the learning of nursing students. The adoption of educational technologies in nursing education has been widely discussed as an effective strategy to enhance the learning of future professionals. Although the literature addresses various aspects of the use of these technologies in teaching and clinical practice, there is a noticeable gap in studies specifically analyzing the impact of these tools on teaching epidemiological surveillance of surgical site infections (SSI).
References
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 2616, de 12 de maio de 1998. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 1998 [citado 2019 mai 10]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/1998/prt2616_12_05_1998.html
Brasil. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Medidas de prevenção de infecção relacionadas à assistência à saúde. Brasília: ANVISA; 2017 [citado 2024 jan 08]. Disponível em: https://www.gov.br/anvisa/pt-br/centraisdeconteudo/publicacoes/servicosdesaude/publicacoes/caderno-4-medidas-de-prevencao-de-infeccao-relacionada-a-assistencia-a-saude.pdf/view
Porto PEMM, Almeida R, Santos FP, Oliveira MS. Prevenção e manejo de infecções hospitalares: revisão de literatura. Stud Health Sci. 2024;5(3):e7325. doi: 10.54022/shsv5n3-039
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 3, de 7 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União. 2001 nov 9;139(215 Seção 1):37-8. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf
Pissaia LF, Costa AEK, Moreschi C, Rempel C, Carreno I, Granada D. Impacto de tecnologias na implementação da sistematização da assistência de enfermagem hospitalar: uma revisão integrativa. Rev Epidemiol Control Infecção. 2018;8(1):92-100. [citado 2024 abr 20].
Gigante VCG, Ferreira TA, Souza MC, et al. Construção e validação de tecnologia educacional sobre consumo de álcool entre universitários: estudo multicéntrico no Brasil. Cogitare Enferm. 2021;26:1-10. doi: 10.5380/ce.v26i0.71208
Ribeiro YC, Fernandes K, Oliveira R, et al. A tecnologia da informação no ensino de enfermagem: revisão integrativa da literatura. Res Soc Dev. 2020;9(11):1-25. doi: 10.33448/rsd-v9i11.10245
Queiroz CR, Vargas AB, Pereira CAS. Abordagens metodológicas utilizadas no processo de ensino-aprendizagem de Anatomia Humana nos últimos 50 anos e aplicações aos graduandos em Fisioterapia. Educitec. 2021;7:e171421. doi: 10.31417/educitec.v7.1714
Bardin L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2016.
Madureira AS, Takashi MH. Tecnologias de cuidados de enfermagem em unidade de terapia intensiva no contexto da infecção de sítio cirúrgico. Rev Bras Enferm. 2023;12(2):285-301. doi: 10.36239/revisa.v12.n2.p285a301
Aranha DS, Brum AKR. Mapeamento de tecnologias educacionais e estratégias de ensino-aprendizado aplicadas ao ensino superior em enfermagem no Brasil: uma revisão integrativa sobre segurança do paciente. Contribuciones a las Ciencias Sociales. 2024;17(1):2623-39. doi: 10.55905/revconv.17n.1-155
Siqueira DBC, Oliveira ES, Alves GAZ, Coelho LRC, Souza MT. A relevância do uso de metodologias ativas no processo da construção da aprendizagem do discente da graduação em enfermagem: dificuldades de aplicabilidade pelos docentes. Rev Iberoam Humanid Cienc Educ. 2022;8(4). doi: 10.51891/rease.v8i4.5052
Nascimento KG, et al. Desenvolvimento e validação de serious game para ensino-aprendizagem de prevenção de infecção de sítio cirúrgico. Texto Contexto Enferm. 2024;33:e20230198. doi: 10.1590/1980-265X-TCE-2023-0198p
Carvalho ICN, et al. Tecnologia educacional: a enfermagem e os jogos educativos na educação em saúde. Res Soc Dev. 2021;10(7):1-9. doi: 10.33448/rsd-v10i7.16471
Costa BCP, et al. Technology in health and its influence on nursing education. Rev Pesqui Cuid Fundam Online. 2021;13:288-94. doi: 10.9789/2175-5361.rpcfo.v13.8534
Alves AG, et al. Information and communication technology in nursing education. Acta Paul Enferm. 2020;33:eAPE20190138. doi: 10.37689/acta-ape/2020AO01
Gonçalves LBB, et al. Las tecnologías digitales de la información y comunicación en la enseñanza de enfermería. Rev Urug Enferm. 2022;17(2):1-15. doi: 10.33517/rue2022v17n2a5