Body, Mind and Movement Circuit in a Municipal Early Childhood Education Center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2024v14i92p13800-13812

Keywords:

Health, School, Medicine

Abstract

Objective: To analyze the contributions of the body, mind, and movement circuit for children aged 2 to 4 years in a Municipal Early Childhood Education Center (CMEI) in Várzea Grande. Method: This is an action research, descriptive with a qualitative approach developed at a CMEI in Várzea Grande in the second half of 2024. The methodology used was problematization, from which other active methodologies were used for the development of the body, mind, and movement circuit. The analysis was content-based and the research was approved by the Ethics and Research Committee under opinion No. 6,823,508. Result: The circuit promoted child development, highlighting the effectiveness of the activities in promoting socialization, self-confidence, and motor skills. These activities provided an environment where children could explore and express their emotions naturally, contributing to the formation of socioemotional competence. Conclusion: The research highlighted the need for educational policies that integrate movement and emotional expression as fundamental parts of the
children's school curriculum and the importance of intersectoral work between health and education.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Caderno gestor do PSE. [recurso eletrônico]. Ministério da Saúde e Educação. Brasília, Ministério da Saúde, 2022.

Fari Júnior, Marcos Antonio Escola do movimento: subsídios para uma escola ativa. Educação infantil/Marcos Antonio Fari Junior. Palhoca, SC: Cultivar Editora, 2021.

Fari Júnior, Marcos Antonio Escola do movimento: subsídios para uma escola ativa: Manual do professor. 1.ed. Palhoca, SC: Cultivar Editora, 2022.

Manoel, E.J (et al.) Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. EPU, 1988.

Silva et al. Atividade física para crianças até 5 anos: Guia de Atividade Física para a População Brasileira.Rev Bras Ativ Fís Saúde, 2021.

Delgado DA. Michelon RC. Gerzson LR. Almeida CSA. Alexandre MG. Avaliação do desenvolvimento motor infantil e sua associação com vulnerabilidade social. Fisioter. Pesqui. 27 (1) 2020, Jan-Mar.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde da criança: crescimento e desenvolvimento. Brasília: Ministério da Saúde, 2012.

Nascimento IF. As experiências sensoriais enquanto promotoras do desenvolvimento motor na creche e jardim de infância. Relatório do Projeto de Investigação do Mestrado em Educação Pré-Escolar; 2021 Jul.

Ramos DK. Rocha NL. Rodrigues KJR. Roisenberg BB. O uso de jogos cognitivos no contexto escolar: contribuições às funções executivas. Psicol. Esc. Educ. 21 (2) • Ago 2017.

Published

2025-01-27

How to Cite

Kawakami, R. M. da S. A., Moreira, A. B. F., Fares, A. B., Ferraz, M. E. dos A. S., Guadagnin, M. L. N., Revelles, M. P., Carfi, T. N. L., & Ferreira, P. da S. (2025). Body, Mind and Movement Circuit in a Municipal Early Childhood Education Center. Saúde Coletiva (Barueri), 15(92), 13800–13812. https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2024v14i92p13800-13812

Issue

Section

Artigo Original